top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

ZOETE AARDAPPEL STOOFPOTJE MET PINDA EN KIP

Dit zou ik elke dag wel willen eten!

Niet per se seizoensgebonden, maar wel eerder iets om te eten op een bewolkte, wat koelere dag. Deze maaltijd zal je hoe dan ook weer je batterijtjes doen opladen, een echt powerbowl noem ik het.



Ik bedenk me dat ik de laatste tijd weer wat vaker aan de kook ga met rijst. Ik was hier vroeger eigenlijk geen fan van, maar het is zo neutraal dat het bij alles lekker gaat. Je kan het verwerken in warme gerechten zoals curry's maar het kan evengoed gebruikt worden als basis voor een zomerse salade.

Ik gebruik de volkoren basmati rijst van Albert Heijn, want zoals jullie weten streef ik er naar zoveel mogelijk volkoren producten te nuttigen. Deze is 10o% volkoren en kook je slechts in 12 minuten op tafel.


Wat betreft de andere producten ben ik weer even aan het experimenteren geslagen. De laatste tijd doe ik dat vaker. Mijn hoofd ontploft van de ideeën. Ik loop achter met het delen van veel recepten die ik de afgelopen periode gemaakt heb, dat is een feit. Een feit is ook dat ik zelden zo productief en creatief ben geweest dan de afgelopen maanden. Natuurlijk ben ik niet over elk recept even enthousiast, maar ik moet toch toegeven dat er veel successen bij zijn die ik nog heel graag met jullie zou willen delen. En ik zeg zou, maar het gaat er ook zeker nog van komen. Geduld is een schone deugd!


Laat ons vandaag beginnen met dit avondgerecht. Volkoren rijst dus, en de rest? Dat laat ik aan jullie over om te ontdekken! Je vindt hieronder hoe je aan de slag gaat!


 


VOEDINGSWAARDEN PER PERSOON:

638 kcalorieën

100.4g koolhydraten

9.4g vetten

37.8g eiwitten


- -


Ingrediënten (2 personen):

- 100g volkoren basmati rijst

- 300g kipfilet reepjes

- 400g zoete aardappel

- 1 ui

- 1 teentje knoflook

- 1 blik tomatenblokjes (400g)

- 300ml kippenbouillon (1/2 blokje)

- 50g smart saté saus (Body & Fit)

- Kruiden: kerriepoeder, cayennepeper, gemalen komijnpoeder, peper & zout

- Garnering: lente-uitje, koriander

- Optioneel: pindanoten


- -


ZO MAAK JE HET:

  1. Schil de zoete aardappel en snijdt deze in iets grotere blokjes. Doe met de ui hetzelfde.

  2. Verhit wat olijfolie in een wokpan (of diepe pan) en voeg de ui samen met een geperst teentje knoflook toe. Laat goudbruin worden en voeg daarna de zoete aardappel toe. Breng op smaak met kruiden. Bak daarna de kippenreepjes gaar.

  3. Laat ondertussen je bouillon trekken met 1/2 bouillonblokje en verwarm alvast wat water om de rijst te koken in een steelpannetje.

  4. Voeg de bouillon samen met de tomatenblokjes toe aan de zoete aardappel en laat 20 à 30 minuten sudderen. Roer af en toe. Je zal zien dat de bouillon stilaan intrekt.

  5. De laatste 5 minuten voeg je de pindasaus toe (ongeveer 3 à 4 el) en laat je het nog kort op een laag vuurtje staan. Nog bijkruiden? Dan is het nu de moment.

  6. Snijdt ondertussen de garnituur en verdeel de rijst over 2 diepe borden.

  7. Schep het stoofpotje naast de rijst en werk af met verse kruiden en een versnipperd lente-uitje.




 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!

Love to hear from you !

Tisha x



102 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page