top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

SWEET POTATO BREAKFAST

Updated: Feb 5, 2019



Ik ben een echte breakfastlover: havermout, pannenkoekjes, wentelteefjes,-ik vind het allemaal best. Ik ben een echt ochtendmens en een goed ontbijt maakt mij vaak nog opgewekter. Ik heb zo mijn favorietjes, maar omdat ik zo van gevarieerd eten hou, word ik na een tijdje ook die favorieten minder graag gaan eten. Ik merk dan dat ik wat onverschillig wordt ten opzichte van mijn standaard ontbijtgewoonten. Jullie kunnen dat misschien raar vinden, maar als echte foodlover, vind ik het 1 van mijn prioriteiten om met het juiste gevoel mijn maaltijden te nuttigen. Indien ik merk dat dit gevoel afzwakt, kan ik het niet laten om nieuwe combo's uit te testen. Dit leidt zeker niet altijd tot een meesterwerk, maar soms doet het dat wel ... en zo een receptjes deel ik dan ook maar al te graag!


Ik ben gek op de smaak van zoete aardappel. Het is een echt trendingrediënt geworden en niet meer weg te denken uit de gezonde & moderne keuken. Je maakt er de lekkerste ovenfrietjes mee of de meeste smeuïge puree. Tegenwoordig wordt hij ook gebruikt als verborgen groente in tal van desserts. Hij is dus niet alleen een knaller bij hartige gerechten, bij het ontbijt van vandaag weet hij ook behoorlijk uit te blinken.


Je kent de bataat waarschijnlijk als een enorme grote oranje knol, maar net zoals de gewone aardappel zijn er vele soorten. Afhankelijk van welke tint je gebruikt, zal hij ook iets anders smaken. Onafhankelijk hoe je hem klaar maakt, hij is erg voedzaam. Verschillende vitamines (A, C, B6) zijn rijkelijk aanwezig, en ook bevat deze aardappel veel vezels. Kortom, de bataat zit boordevol voedingsstoffen en fungeert als krachtige antioxidant.


Ik koos er nu voor om hem te poffen en nadien te vullen met de lekkerste zoetigheden. Op die manier creëer ik een gezond ontbijt met goede nutriënten en tegelijkertijd kom ik tegemoet aan mijn aanbevolen dagelijkse behoefte groenten.

Voor wie de zoete aardappel nog niet kent, is dit echt een verrassend gerechtje om er kennis mee te maken. Het wordt vast en zeker één van je goede vrienden.

Ik serveer hem wekelijks en zoals ik voordien al zei, de mogelijkheden met deze knol zijn eindeloos. Laten we alvast beginnen met de aardappel in zijn schillen te garen. Op die manier blijven alle goede stoffen bewaard en gaat er absoluut niets verloren!


Je leest het volledige receptje hieronder.





VOEDINGSWAARDEN PER PORTIE

(1 PERSOON):

550 kcalorieën

14,6g vet

75,4g koolhydraten

20,5g eiwit

13,2g vezels (!)







WAT HEB JE NODIG:

- 1 middelgrote oranje zoete aardappel // ik gebruikte 3 uitzonderlijk kleine stuks

- 150g Griekse yoghurt

- 1 kiwi

- 1 el amandelpasta

- kaneel clusters / andere keuze granola


- - -


ZO MAAK JE HET:


Dit recept heeft maar 3 belangrijke stappen: was de zoete aardappel, prik enkele gaatjes in zijn schil, wikkel in aluminiumfolie en plaats voor 25 minuten in de oven op 200°C.

Als volgt haal je de aardappel uit de oven, snijdt je hem doormidden en vul je hem met je favoriete zuivel, fruit, granola en/of notenpasta. Als laatst: eet hem met veel smaak op!

Als hij nog warm is, smaakt hij het best.



 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!

Love to hear from you !




12 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page