top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

YOGHURTCAKE MET APPEL




This is also real life: ik kwam laatst tijdens het opkuisen van de ijskast nog een paar appels tegen in een plastiek zak. Oeps, deze waren echt niet meer om zo uit het vuistje te eten. Omdat ik ze altijd bewaar in het onderste vak, geraakten ze dus wat meer naar de achtergrond en vergat ik ze tijdig te gebruiken. Ze gaan misschien niet meer als tussendoortje, maar het is nooit te laat om appels te verwerken in een baksel! Appels met 'blutsen', bruine vlekjes of een overrijpe schil zijn zeker nog te verwerken in heel wat creaties. Denk ik ook maar aan een sapje, een smoothie, een bakje havermout, ... maar niets is lekkerder dan cake vind ik, en dus besloot ik weer te gaan bakken.


Nu ik deze appels gevonden had onderaan in de ijskast, moest ik er wel dringend en direct mee aan de slag gaan. Ik gebruikte nog wat andere producten die ik in de ijskast tegenkwam en zo kwam deze cake tot stand. Een restjescake noem ik het, maar zo geslaagd!


Ook jullie waren enthousiast toen ik deze deelde in mijn stories op Instagram, dus ik hoop jullie met deze blogpost heel blij te maken! En bij het zien van deze cake heb ik meteen weer zin om te gaan bakken. Jep, ook als het 30°C buiten is, heb ik zin in om te gaan bakken. Nu ja, heb ik vooral zin in cake. Cake wijs ik letterlijk nooit af. Maar het is misschien een ietsie beter idee om nu nog vooral lekker te genieten van het zonnetje en aan het bakken te gaan in de avond. Zo kan je morgenochtend genieten van het ochtendzonnetje met een plak van deze cake! (nu al zin in!!) Laat me vooral weten of je de cake hebt uitgeprobeerd, dat vind ik altijd super leuk!



 

VOEDINGSWAARDEN PER PORTIE (1/8):

161 kcalorieën

27.3g koolhydraten

1.4g vetten

8.2g eiwitten


--


Ingrediënten:

- 240g speltmeel

- 10g tapiocameel

- 1 tl bakpoeder

- 1 tl kaneel

- 300g Griekse yoghurt 0%

- 3 appels (type Jonagold)

- 1 ei

- 1 eiwit

- 50g honing


--


ZO MAAK JE HET:

  1. Breng het meel en de bakpoeder samen met de kaneel in een grote kom samen. Lepel onder elkaar.

  2. Kluts het ei en meng hieronder het extra eiwit. Voeg de honing toe. Voeg dit samen toe aan de Griekse yoghurt.

  3. Meng het mengsel bij de bloem en schep goed onder elkaar. Gebruik eventueel een scheutje melk als het deeg nog wat te droog en niet luchtig is.

  4. Spoel de appels onder de kraan en schil ze vervolgens. Snijdt ze in plakjes.

  5. Neem een taartvorm en vet deze in met kokosolie, bakspray of gebruik bakfolie.

  6. Schep ongeveer de helft van het deeg in de vorm. Beleg de bodem vervolgens met stukjes appel. Doe dit in een ronde door de uiteindes van de taartvorm te volgen. Beleg eventueel met een tweede laag.

  7. Bestrijk nu met het overige gedeelte van het deeg.

  8. Zet in de oven voor 45 minuten op 180 °C.

  9. Snijdt de cake vervolgens in gelijke stukken en geniet!

  10. Je kan de cake voor ongeveer 3 tot 4 dagen bewaren.




 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!

Love to hear from you !

Tisha x


314 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page