top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

BOUNTY ONTBIJTTAARTJE

Was me dit nog eens een feest! Laat dit het doel zijn van alles wat op mijn bord komt: er een kleurrijk feest van maken waar je sowieso gelukkig van wordt!



Zie jij eten enkel als een basisbehoeften? Wel, ik niet. Ik vind het super belangrijk wat er op mijn bord komt, maar ook hoe ik dit alles beleef. Welk effect het heeft op mijn lichaam (nutritioneel), maar ook of het mijn geest ten goede komt. Natuurlijk ga je hier niet direct de vruchten van plukken, maar toch kan ik zeggen dat ik instant gelukkig wordt van food creaties, zeker als ze zo succesvol zijn als deze.

Maar net zoals de ene hobby de andere niet is, hebben ze wel iets gemeenschappelijks: er moet een uitdaging blijven. Daarom ging ik voor het eerst aan de slag met een nieuw product.

Ik ging voor het eerst aan de slag met agar agar, een vegan vervanger voor gelatine. Het is een plantaardig product gemaakt van algen. Niet echt smakelijk, zo klinkt het. Spannend altijd wel, aan de slag in de keuken met producten die je niet kent. De bereidingswijze is toch een tikkeltje anders dan bij gelatine. Gelukkig hielpen de aanwijzingen op de verpakking me een handje en wist ik welke hoeveelheden ik moest gebruiken om tot dezelfde binding te komen als dat ik zou bekomen met gelatine. Ik ben niet zo voor de smaak van gelatine. Ik zal een taartje dus ook laten staan als dat voor mij te overheersend is. En taartjes laten staan? Iets wat ik zelden tot nooit doe!

Gelukkig kwamen deze taartjes tot een goed einde en waren ze te lekker om te laten staan. Zo heb ik het graag!


Dus weer een nieuw product dat ik toevoeg aan mijn keukenkast: agar agar. More is coming, for sure!



 

Ingrediënten (2 taartjes):


Bodem:

  • 40g havermout

  • 20g power puf cacao granola **

  • 20g gemengde noten

  • 2 el dadelstroop (of 60g dadels)

  • 1 el cacaopoeder

  • 1 el kokosrasp

**te bestellen via mail! , maar uiteraard ook te vervangen door andere granola.


Bounty laag:

  • 200g kokos yoghurt

  • 1 el agar agar

  • 2 el water

  • 1 tl citroensap

  • 1 el suikervrije ahornsiroop

Chocolade laag:

  • 25g pure chocolade (+70%)

  • 1 el amandelmelk

  • Extra kokosrasp

**Je hebt een mini springvorm nodig om deze taartjes te kunnen maken.

- -

ZO MAAK JE HET:


  1. Neem de mini springvormpjes en bekleed deze met bakpapier. Indien dit moeilijk lukt aan de zijkanten, gebruik dan wat kokosolie om de kantjes in te vetten.

  2. Meng alle ingrediënten voor de bodem in je keukenmachine. Het resultaat is een kleverige massa. Is het nog te droog? Voeg dan beetje bij beetje wat water toe.

  3. Verdeel de massa over de 2 bodempjes en druk het goed aan, eventueel met de achterkant van je lepel. Zet ze even in de ijskast terwijl je de andere voorbereidingen treft.

  4. Verwarm een pannetje met 2 el water en de agar agar op een laag vuur. Roer totdat alles is opgenomen en verwijder van het vuur. Voeg nadien de kokosyoghurt en de andere ingrediënten toe. Verdeel over de 2 springvormpjes en zet minstens 1/2 dag in de ijskast.

  5. Na minstens 3 uur smelt je de chocolade samen met het amandelmelk in een kommetje op een laag wattage in de microgolf. Houdt dit goed in de gaten en kijk na elke 20 sec. om te voorkomen dat de chocolade aanbrandt!

  6. Verdeel dit over de springvormpjes en werk af met wat kokosrasp.

  7. Zet in de ijskast tot de chocolade volledig gehard is (iets wat ik duidelijk moeilijk vind, zo aan de foto's te zien, haha).

  8. Enjoy!


Extra info: agar agar begint na 2 dagen zijn bindingskracht te verliezen. Laat de taartjes dus niet te lang staan!



 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!

Love to hear from you !

Tisha x

296 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page