top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

NO BAKE CHOCOLATE (EASTER) CHEESECAKE

Genoten van Pasen? Wel, het paasfeest is volgens mij nog niet voorbij!




Door de drukte was ik totaal niet voorbereid om paas recepten te creëren en deze vervolgens netjes, op tijd, vooraf of op Paasdag aan jullie af te leveren. Ik ben nochtans een planmatig iemand, maar heb de focus bewust gelegd op andere prioriteiten.

Ik ben namelijk sinds april gestart in bijberoep met de verkoop van mijn homemade granola!

Hier moest dus op administratief vlak nog heel wat voor gebeuren. Daarnaast heb ik gisteren heel wat foto’s gemaakt want je eet (of koopt, in tijde van corona) toch grotendeels met je oog.

Ik was stikkapot op het einde van de dag maar moest en zou toch nog iets in elkaar flansen voor het Paasfeest morgen (zaterdag op zondag dus).

Ik had het recept al even in mijn hoofd maar de uitwerking was er dus nog niet van gekomen. Het leek me de ideale moment om het te proberen: weinig voorbereiding, weinig bereiding én weinig opkuis. Ideaal dus als je weinig tijd hebt maar je wilt een dag zoals Pasen niet onopgemerkt of saai voorbij laten gaan.



Ik ging weer aan het bakken met de producten van Sukrin. Een cheesecake is namelijk toch best zwaar en hoog in calorieën, maar Sukrin zorgt dat het ook schuldloos kan.

De calorieën mogen dan best hoog zijn, maar de macro’s zijn bijna ideaal: de koolhydraten (én suikers!) zijn laag in verhouding met de vezels en eiwitten die in deze cake verstopt zijn. De vetten daarentegen zijn hoger dan dat jullie van me gewoon zijn, maar dat komt natuurlijk door het amandelmeel en een beetje boter dat ik gebruikt heb (iets wat ik bijna nooit doe trouwens, bakken met boter). Het vezelgehalte maakt dat wel volledig goed door de Fiberfin die ik gebruikt heb! Een non-guilty pleasure dus, volledig in balans.


Mochten jullie nog producten willen bestellen bij Sukrin: met TISHA15 krijg je bij het afrekenen 15% korting.


Enjoy!


 

Voedingswaarden per portie (1/8):

291 kcalorieën

19,7g koolhydraten

3,7g suikers, 0g toegevoegde suikers

19g vetten

16,7g eiwitten

10,7g vezels (!)

- -


Ingrediënten:


voor de bodem:

50g cacao poeder

25g ongezouten boter

50g appelmoes zonder toegevoegde suikers

1 tl vanille extract


voor de vulling:

2 x 200g zuivelspread light

50g Sukrin icing (of poedersuiker)

1 tl vanille extract


toppings:

Ik zou zeggen: laat je creativiteit los!

Ik gebruikte paaseitjes in het thema van Pasen, maar je kan even goed met vers fruit, chocoladesaus of ander (gezond/semigezond) snoepgoed werken.


**heb je geen Sukrin producten in huis? Je kan ze uiteraard gewoon vervangen door de reguliere varianten uit de supermarkt. Let dan wel op dat de voedingswaarden veranderen.


- -


ZO MAAK JE HET:


  1. Meng het amandelmeel en de Fiberfin in een grote diepe kom. Doe er de Sukrin en cacao poeder bij.

  2. Smelt de boter kort in de magnetron en meng het met de appelmoes en het vanille extract.

  3. Voeg het bij het meel en meng onder elkaar. Het resultaat is een plakkerige, kruimelige en niet droge massa.

  4. Neem een springvorm van ca. 23 cm en gebruik bakpapier als beschermlaag.

  5. Schep de massa voor de bodem in de springvorm en duw het goed aan. De achterkant van een lepel kan je hierbij goed helpen.

  6. Maak nu de vulling klaar: neem opnieuw een diepe mengkom en breng de cream cheese samen met de Sukrin icing en karamelsiroop. Gebruik een mixer om de roomkaas op te kloppen. Smelt ondertussen de chocolade in de magnetron op een laag wattage. Het kan helpen om een beetje melk toe te voegen om te voorkomen dat de chocolade verbrand raakt.

  7. Laat de chocolade even afkoelen terwijl je de roomkaas opklopt op een laag tot gemiddeld tempo (zet de mixer dus niet op power maar doe het gelijkmatig).

  8. Voeg de chocolade toe en mix nog even door samen met het vanille extract.

  9. Schep de roomkaaslaag op de bodem en verdeel gelijkmatig.

  10. Zet voor minstens 2 uur in de koelkast.

  11. Kies daarna je topping en serveer!




 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!

Love to hear from you !

Tisha x

276 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


Post: Blog2_Post
bottom of page