top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

AMANDEL BANANENBROODJE MET BOSVRUCHTEN JAM

Een plak versgebakken bananenbrood met een lepel zoete confituur of pindakaas klinkt als de ideale snack voor mij. Toch wou ik eens wat anders proberen: waarom de confituur en notenpasta niet meteen vermengen in het bananenbrood? Wat een goed idee!



Met een smeuïg bananenbroodje maak je mij altijd blij en daar zijn verschillende redenen voor. 1) er is geen food waste van de bananen die zijn blijven liggen en ondertussen een bruin kleurtje hebben gekregen, en 2) ik ben de hele week voorzien van al minstens 1 gezonde snack.


Ik maak ondertussen al jaren bijna wekelijks, toch zeker maandelijks, bananenbrood. Altijd een plezier en ondertussen al vele variaties rijker (tip: check mijn blog met de zoekfunctie!), maar nu was ik toch toe aan iets totaal anders. Nu ja 'totaal': ik zei al in mijn eerste zin dat ik een plak bananenbrood ook graag besmeer met een notenpasta of fruitspread. Het maakt de smaak van de banaan op de één of andere manier toch net iets rijker, en het is ook gewoon een super lekkere combinatie. Moeilijk kiezen welke van de twee mijn voorkeur heeft dus ik koos ervoor ze samen te gaan verwerken, niet op maar in het bananenbrood.

Yes, de smeuïgheid van het bananenbrood was nog intenser en de combinatie met het amandelschaafsel gaf de finishing touch.


Ik vind dit trouwens een ideaal toetje voor op de Paasbrunch aankomend weekend. Er is tenslotte toch al chocolade genoeg aanwezig veronderstel ik, dus voor de afwisseling kan deze zoetigheid écht wel dienen!



Wil jij hem uitproberen? Hieronder vind je alles wat je nodig hebt.



 

VOEDINGSWAARDEN (1 plak):

222 kcalorieën

6.7g vetten

33g koolhydraten

waarvan suikers: 6.2g

7.1g eiwitten


- -


Ingrediënten (9 plakken):

- 150g zelfrijzend bakmeel

- 100g volkoren meel

- 25g Fiberfin Sukrin

- 25g volkoren rijstmeel

- 2 tl bakpoeder

- 1 tl kaneel

- 2 bananen

- 2 eieren

- 50g appelmoes zonder toegevoegde suikers

- 50g notenpasta 100% naturel (Albert Heijn)

- 150g bosvruchten jam (Fior di Frutta)

- 30g amandelschaafsel


PS: met mijn code TISHA15 geniet je nog steeds van 15% korting bij Sukrin!


- -


ZO MAAK JE HET:


  1. Verwarm de oven voor op 180 °C.

  2. Meng alle soorten meel met het bakpoeder en de kaneel.

  3. Plet de bananen en meng de eiren erdoor. Voeg de notenpasta en appelmoes toe.

  4. Voeg de twee nadien samen.

  5. Neem een langwerpige cakevorm en bekleed met bakpapier.

  6. Bestrijk de bodem met de helft van het mengsel.

  7. Verdeel gelijkmatig de bosvruchtenjam over de cake. Strijk deze ietwat uit met de achterkant van een theelepeltje. Herhaal met de rest van het mengsel en de bosvruchtenjam zodat je dus twee lagen krijgt.

  8. Versnipper het amandelschaafsel op de bovenkant en zet in de oven voor 30 à 35 minuten.

  9. Laat een halfuurtje afkoelen alvorens je het bananenbroodje uit de vorm haalt en laat daarna nog een halfuurtje afkoelen op kamertemperatuur.

  10. Verdeel in gelijke plakken en serveer of bewaar voor later. De cake blijft ongeveer 3 dagen goed maar kan evengoed ingevroren worden.




 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!

Love to hear from you !

Tisha x


108 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page