top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

SNELLE BAMI

Zo nu en dan ingrediënten combineren waar je niet zeker van bent dat ze voor een geslaagde combinatie zullen zorgen, werkt verrassend en houdt het plezier op een hoog niveau als foodie. Zo maakte ik voor de eerste keer noedels in combinatie met zoete aardappel: een echt 'toppertje' zo noem ik dat.



Jullie kunnen misschien stilaan al kan besluiten dat hier een echte zoete aardappel fan zit. Deze oranje knapen zijn wekelijkste kost voor mij.

Of ik nog moet melden dat deze zoete aardappel wat mij betreft een echte 'superfood' is? Ik denk het niet. De knol bevat opvallend meer mineralen en vitamines dan een gewone aardappel. Het is wel een fabeltje te zeggen dat een gewone aardappel niet gezond is, want dat is hij dus wel. Het ligt er natuurlijk wel sterk aan hoe je hem klaarmaakt: gekookt is hij duidelijk gezonder dan gefrituurd. Wel is het zo dat de zoete aardappel een lagere glycemische index heeft; wat wil zeggen dat de bloedsuikerspiegel bij het eten van een zoete aardappel minder snel zal stijgen.

Hoe dan ook vind ik een oranje aardappel zoveel lekkerder en smaakvoller dan een gewone aardappel. En in dit gerecht zeker.


Vanwaar de insteek van deze combinatie?

Ik krijg vaker en vaker de vraag vanwaar ik mijn, soms gekke, combinaties altijd haal voor het creëren van een gerecht. Ik vind het echt moeilijk om deze vraag te beantwoorden: vaak is het een combinatie van 1) wat ik in de koelkast of voorraadkast heb, 2) wat op dat moment mijn favoriete producten zijn, en 3) de gezonde variant speelt natuurlijk ook wel mee.

Ik ben de laatste weken bewust minder bezig met het effectief 'tracken' van mijn calorieën, maar ik let wel op dat ik nog voldoende eiwitrijk en koolhydraatbewust eet.

Ik had die dag dus zin in noedels én in zoete aardappel, en ik dacht, waarom probeer ik het niet eens een keertje samen? Wie van beide producten houdt, zal ook dit gerecht liefhebben!


VOEDINGSWAARDEN PER PERSOON:

610 kcalorieën

93.4g koolhydraten

12.6g vetten

24.9g eiwitten


--


Ingrediënten (2personen) :

-100g hollandse snijbonen (diepvries)

-2 middelgrote zoete aardappelen (ongeveer 300g)

-120g volkoren noedels

-2el terriyaki saus

-stukje vers geraspte gember

-2kabeljauwburgers

-1 lente uitje

-1 el witte sesamzaadjes


--


ZO MAAK JE HET:

  1. Kook de noedels volgens de aanwijzingen van de verpakking gaar.

  2. Spoel de zoete aardappel en verwijder de schil indien gewenst.

  3. Snijdt de aardappel in schijfjes van ongeveer 2 cm.

  4. Verspreid ze op een bakplaat en kruid ze naar wens. Dit zijn de kruiden die ik steeds gebruik bij zoete aardappel: paprikapoeder, chilivlokken, currypoeder, zeezout, zwarte peper en een snuifje komijn. Bij dit gerecht voegde ik ook nog wat gedroogd gemberpoeder toe. Besprenkel met olijf- of zonnebloemolie.

  5. Schuif de bakplaat in de oven en bak de aardappelschijfjes voor 25-30 min. op 180 graden. Enkele minuten later kunnen de kabeljauwburgers bij op de plaat gelegd worden. De baktijd bedraagt ongeveer 15 minuten.

  6. Kook terwijl de snijbonen beetgaar en snijdt het lente uitje.

  7. Spoel de noedels af en meng met de terriyaki saus. Snijdt de kabeljauwburgers in grove stukken en voeg tot slot alle ingrediënten bij elkaar.



 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!

Love to hear from you !

Tisha x


193 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page