top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

SCAMPI RIJSTBOWL

Ik geloof dat er zeker wel enkelen rijstliefhebbers mijn blog zo nu en dan een bezoekje brengen. Ik ben persoonlijk zelf niet zo voor rijst. Ik kies standaard altijd zoveel mogelijk voor volkoren producten. In de meeste producten proef je amper het verschil. En toch: het is veel voedzamer. Bij volkoren rijst vind ik persoonlijk dat je echt wel verschil proeft. Daarom zal ik sneller naar een andere graansoort grijpen. Maar variatie is en blijft leuk dus heb ik een oplossing bedacht!



Ik moet jullie geloof ik niet vertellen dat het eten van groenten gezond is. Tegenwoordig komen er dan ook heel veel deegwaren op de markt die ons een duwtje in de rug geven om onze dagelijkse portie groenten binnen te krijgen. Denk maar aan groentenwraps, courgette noedels, linzen spirelli, pompoen lasagnebladen, .. Dit is een uitstekend alternatief om extra groenten te eten zonder dat je ze rauw uit het vuistje moet gaan knabbelen. Op die manier kan je variëren in je voedingspatroon wat een bijkomend pluspunt is.

Wel maak ik graag de opmerking dat het cutten van koolhydraten niet altijd hoeft. Kies daarom beter voor de juiste koolhydraten want tot slot hebben we die koolhydraten nodig om ons te voorzien van energie. Volkoren producten zijn daarbij hét voorbeeld bij uitstek.

En als je net zoals ik niet zo een fan bent van volkoren rijst, dan heb ik daar een leuke oplossing voor bedacht!

Net zoals in dit gerecht waar ik volkoren basmatrijst combineer met bloemkoolrijst, kun je dat voor veel andere deegwaren ook doen. Zo voorkom je dat je te weinig koolhydraten binnenkrijgt en vervolgens gaat snaaien omdat je zo een trek hebt in ongezond spul. Voor wie nieuw is in deze topic, laat je niet afschrikken. Met slechts een paar kleine aanpassingen boost je je voedingspatroon en maak je je calorie-inname al heel wat gezonder en dus gunstiger voor je lichaam. Ga je graag mee op ontdekking? Misschien is dit receptje dan wel wat voor jou!


VOEDINGSWAARDEN PER PERSOON:

554 kcalorieën

44,2g koolhydraten

24,9g koolhydraten

37,8g eiwitten


--


Ingrediënten (2 personen)

- 80g volkoren basmatirijst

- 200g bloemkoolrijst

- 70g edamamebonen

- 1 avocado

- 2 lente-uitjes

- 250g scampi’s (diepvries: ontdooid, ontdarmd en gepeld)

- 2 eieren

- 1 teentje knoflook

- kruiden: kurkuma, currypoeder, zwarte peper, chili mix, knoflookpoeder, zeezout


--


ZO MAAK JE HET:


  1. Kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking.

  2. Ontdooi de scampi's en kruid ze met zwarte peper, kurkuma, currypoeder en wat verse look. Doe er wat gehakte lente uitjes onder.

  3. Bak de scampi's in een wokpan op heet vuur met wat kokosolie.

  4. Leg de scampi's even op een bord en wok de rijst samen met de bloemkoolrijst nog even in de wokpan. Kruid nog extra bij met dezelfde kruiden en een scheutje kokosmelk.

  5. Snijdt tot slot de avocado in blokjes en bak 2 spiegeleitjes in een koekenpan.

  6. Voeg alles samen in een bowl (vergeet de edamameboontjes niet!) en je kan aan tafel!

  7. TIP: ook lekker met een tikkeltje sriracha saus!



 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!

Love to hear from you !


108 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page