top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

RICE BARS MET CHOCOLADE EN PINDAKAAS



Ik beken dat ik zelf echt waanzinnige fan ben van deze creatie en het net om die reden al voor een tweede maal heb gemaakt. Dit gebeurt echt bijna nooit! Zo een gemakkelijke receptuur met de meest eenvoudige ingrediënten maakt dit echt een op en top geslaagd gezond snackje dat het zeker waard is met jullie te delen.


Jullie vinden op mijn blogpagina al verschillende snacks terug op basis van havermout, maar het is de eerste keer dat ik experimenteer met rijstwafels. Deze wafels van gepofte rijst zijn caloriearm maar worden door velen onder ons gegeten als snel en makkelijk tussendoortje. De tijd is pasé dat een ordinaire rijstwafel als pauzemoment gezien wordt, want ondertussen verkopen ze in de winkels al verschillende (minder gezonde) varianten die ik aantrekkelijker maken om te eten. Ook de gewone rijstwafel is eigenlijk misleidend als het op gezondheid en voedingswaarden aankomt. Ze bevatten vaak veel zout, maar bevatten vooral snelle koolhydraten. Hierdoor staan ze hoog in de glycemische index, wat voor felle schommelingen zorgt in je bloedsuikerspiegel. Met andere woorden: ze verzadigen slechts kortstondig en vullen je lichaam niet met de juiste stoffen.

Toch schrap ik deze hartige snack niet uit mijn snacklijstje. Ik eet het ook vaak als side bij mijn salade of ik beleg hem met cottage cheese en kippenwit waardoor het in no time een eiwitrijke snack wordt na mijn work out. Ik neem de rijstwafel dus als basis en vul aan met waardevollere voedingsstoffen.


Dat laatste heb ik niet alleen toegepast bij hartige lunchsalades, maar gebruikte ik ook als uitgangspunt bij het maken van dit zoet en gezond tussendoortje. Die saaie rijstwafel krijgt meteen een andere dimensie, proef zelf maar!



VOEDINGSWAARDEN PER PORTIE (1x16 stuks):

77 kcalorieën

5g vetten

6.3g koolhydraten

2g eiwitten


- -


Ingrediënten:

- 4 meerganen rijstwafels

- 30g pindakaas 100%

- 12g pindakaaspoeder

- 100g pure chocolade +70%

- 30g hazelnoten


- -


ZO MAAK JE HET:


  1. Verkruimel de wafels in fijne stukjes.

  2. Hak de noten fijn en voeg deze toe aan de stukjes wafel samen met de choco pinda's.

  3. Smelt de chocolade au bain marie of in de microgolfoven (600 watt voor ongeveer 1.20 min).

  4. Van de volgende ingrediënten maak je het omhulsel: de pindakaas, het -poeder en de gesmolten chocolade.

  5. In een diepe mengkom verenig je beiden met elkaar.

  6. Neem een browniebakvorm (of te vergelijken schaal) en schep hierin het mengsel. Druk stevig aan zodat de bars niet uit elkaar vallen.

  7. Zet voor minstens 2 uur in de koelkast (of 1 u in de vriezer).

  8. Nadien kan je de bars snijden in de gewenste grootte: ik sneed er kleine stukken van als traktatie voor mijn collega's!


 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!

Love to hear from you !

409 views0 comments

Recent Posts

See All

Comentarios


Post: Blog2_Post
bottom of page