top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

RABARBER CHEESECAKE MET GRANOLA VIJGEN BODEM

Happy day met deze frisse cheesecake!


Ik hoop dat jullie de rabarberrecepten nog niet beu zijn (?;)). Binnenkort is het seizoen weer voorbij, dus laten we er nu nog extra van genieten! Ik liet al vallen in vorige blogberichten dat ik rabarber echt een verrijking vind in de zomermaanden. Het is lang niet in me opgekomen om deze stengels te gaan gebruiken in de keuken, maar ik ben zo blij dat ik ze opnieuw heb geïntroduceerd. De homemade rabarbercompote gebruikte ik inmiddels in veel gerechtjes alsook als toevoeging bij mijn ontbijt vond ik het een heerlijkheid. Het hoogtepunt van mijn rabarberseizoen? Wel, dat was zonder twijfel deze cheesecake.

Ook tijdens de zomermaanden vind ik het super leuk om te bakken in het weekend. Toetjes horen bij het weekend vind ik; er is niets zo leuk dan op zondag een stuk taart te eten met vrienden of familie, wat bij te kletsen met een bakje koffie of thee. Het klinkt gezelliger in de wintermaanden maar dat is het in dit geval zeker niet. Het frisse aspect van deze cheesecake is te danken aan de rabarbercompote en de verse aardbeien: beide seizoensproducten die het zomers gevoel doen opwekken. Schijnt het zonnetje vandaag niet? Deze cheesecake geeft je dat gevoel in ieder geval wel!


De granolabodem is gemaakt met de Quaker Granola Goji & Blueberry. Deze granola is erg knapperig en verrijkt met gedroogde besjes. Hierdoor wordt de bodem nog zoeter en dit past perfect bij de vulling van de cheesecake.


Kortom een heerlijk baksel om het weekend mee te starten of te eindigen. Hoe lekker ik deze cheesecake vond? Ik en mijn vriend smulden de volledig cheesecake met zijn tweetjes op in 2 dagen. Dit wil wat zeggen toch?! ;) Ik hoop dat jullie deze gaan uitproberen mensen: genieten met een grote G!


Ps: je hoeft ook zeker niet te wachten tot het weekend om aan het bakken te gaan!  


 

VOEDINGSWAARDEN (1/6):

243 kcalorieën

31.6g kkoolhydraten

6.4g vetten

11.8 eiwitten


**Voor het berekenen van de voedingswaarden nam ik 200g Quaker Granola in plaats van mijn homemade granola.


--


Ingrediënten:


BODEM:

- 150g Granola Quaker Goji & Blueberry

- 50g Summer Edition Granola** (homemade met gepofte quinoa, geroosterde granen en noten)

- 5 vijgen (ongeveer 50g)

- 1 el honing

**ook perfect te vervangen door een andere soort granola.

VULLING:

- 200g roomkaas light

- 200g Griekse yoghurt

- 2 eieren

- 2 el suikervrije ahornsiroop

- 2 el Sukrin Gold

TOPPING:

- Rabarber/aardbeien compote

- Verse aardbeien (ong. 8 stuks)


--


ZO MAAK JE HET:


VOOR DE RABARBER AARDBEIEN COMPOTE:

VOOR 1 BOKAAL:

  1. Gebruik ongeveer ¼ van de volledige bokaal.

  2. Was 200g rabarber en 200g aardbeien en snijdt ze in stukjes. Je kan ook diepvries aardbeien gebruiken.

  3. Gooi alle vruchten in een steelpan en voeg 2 el zoetstof en 2 el suikervrije ahornsiroop toe. Giet een scheutje water over het geheel en laat 10-15 minuten sudderen.

  4. Laat afkoelen en bewaar in een afgesloten (glas) bokaal, bv. Een Weckpot. Bewaar in de koelkast! De compote blijft ongeveer 7 à 10 dagen goed.

VOOR DE CHEESECAKE:

  1. Blend de granola's kort in de blender en voeg de vijgen en de honing toe.

  2. Verdeel het mengsel over de bodem van een ingevette springvorm (diameter 22 cm) of springvorm beschermd met bakpapier.

  3. Bak de bodem voor 15 minuten in een oven op 180 graden.

  4. Bereid terwijl de vulling van de cheesecake. Heel eenvoudig: kluts de eieren en hussel ze door elkaar. Meng de roomkaas en de yoghurt onder elkaar en voeg nadien de eieren toe. Zoet bij met je favoriete suikeralternatieven: ik gebruikte Sukrin Gold en suikervrije ahornsiroop.

  5. Verdeel het mengsel over de bodem en zet de cheesecake nog voor 35-40 minuten in de oven.

  6. Laat afkoelen in de ijskast en bestrijk de cheesecake met de compote. Gebruik eventueel nog wat verse aardbeien voor een extra bite en zoete toets.



 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!

Love to hear from you !

Tisha x


92 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page