top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

PULLED JACKFRUIT PIZZA

Het moment is eindelijk aangebroken om kennis te maken met de nieuwe groentebodem van Magioni: de bodem met paprika's!



Ik had hoge verwachtingen en daarom heb ik lang gewacht om een speciaal moment in te lassen deze nieuwe bodem uitgebreid aan een smaaktest te onderwerpen. En bij een speciale gelegenheid, hoort dan ook een speciale topping. Ik heb mijn pizza dit keer iets gewaagder belegd. Die speciale toets vond ik zelf echt super verrassend en voor herhaling vatbaar!


De pizza is gemaakt met jackfruit, een vrucht die ik leerde kennen tijdens mijn reisavontuur in/op Bali. Het vormt de ideale basis om op een vegetarische/veganistische manier pulled chicken of pork na te bootsen. Dat was dan ook mijn opzet voor vandaag!

Pizza beleggen is niet moeilijk en is normaal in een wip en een flip klaar. Dit keer heb ik wat extra voorbereidingstijd nodig gehad voor de pulled jackfruit voor te bereiden. Ik beloof je, dat is zijn tijd echt wel waard! Je vindt hier dan ook onmiddellijk een basisrecept voor moest je geen pizza liefhebber zijn, maar wel eens graag de jackfruit uitproberen (hoewel ik niet geloof dat er iemand op de wereld bestaat dat niet gek is op pizza?!).


Ik geef jullie de volledige receptuur: aan jullie de keuze hoe en met wat je aan de slag gaat.


Veel kook- en eetplezier!



- -


VOEDINGSWAARDEN PER PERSOON (1 PIZZA):

676 kcalorieën

108.8g koolhydraten

9.6g vetten

28.6g eiwitten


- -


Ingrediënten (2 personen):


VOOR DE PULLED JACKFRUIT:

- 1 ui

- 1 teentje knoflook

- paprikapoeder

- komijnpoeder

- cayennepeper

- 1,25l groentebouillon

- 4 el bbq saus (waarvan 2 el low cal bbq saus)

VOOR DE PIZZA:

- 50g BBQ salsa

- 1/2 blik babymaïs kolfjes

- 1/2 blik kidneybonen

- 1 trostomaat

- Mexicaanse taco kruiden

- 50g light kaas geraspt


- -


ZO MAAK JE HET:


PULLED JACKFRUIT

  1. Verwarm de oven voor op 200 °C.

  2. Open het blik jackfruit en leg de driehoeken op een snijplank. Verwijder de harde delen zodat enkel het zachte vruchtvlees overblijft.

  3. Spoel de jackfruit overmatig met water. Vervolgens trek je de jackfruit uit elkaar tot je de structuur bekomt van pulled pork of pulled chicken. Je kan dit doen met je vingers of je kan 2 vorken gebruiken.

  4. Schil de ui en snij er ui snippers van. Verwarm 1 eetlepel olie in een pan en bak de uisnippers glazig. Voeg nadien een geperst knoflookteentje toe. Nadien mag de pulled jackfruit toegevoegd worden samen met de kruiden. Voeg alles even door elkaar met een houten lepel en giet nadien de groentenbuillon erbij.

  5. Laat het op een laag vuurtje pruttelen tot de bouillon volledig is opgenomen.

  6. Maak alvast de bakplaat ovenklaar: bekleed de bakplaat met ovenpapier en verdeel er de jackfruit over. Zet 15 minuten in de oven.

  7. Na 15 min. voeg je de barbecuesaus toe. Zet nogmaals 15 min. in de oven.


PIZZA'S

  1. Ondertussen kan je de pizza's al deels klaarmaken.

  2. Snij de maïskolfjes in kleine stukjes alsook de trostomaat.

  3. Spoel de kidneybonen af.

  4. Verdeel de BBQ salsa over de 2 bodems, daarna de kaas en de pulled jackfruit en tot slot de andere groenten. Indien je nog een restje over hebt van de kaas en jackfruit, kan je hier mee eindigen.

  5. Bak voor 10 à 15 minuten in de oven op 220°C.

  6. Daarna kan je aanvallen!



 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!

Love to hear from you !

Tisha x

83 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page