top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

POMPOEN MUFFINS

Yey, de herfst is zonet gearriveerd! Sfeervol, kleurrijk en koud maar tegelijkertijd ook warm. Ik kan moeilijk onder woorden brengen wat die oranje tinten bij me oproepen, maar ze geven me in ieder geval een warme gloed waar ik veel positieve energie van krijg. En met die energie ga ik vandaag ook aan de slag in de keuken: welkom herfst, hallo pompoen!



De nazomer, de overgangsperiode, de aantocht naar de kerstperiode, .. het is altijd een heel vreugdevolle periode waar veel feest wordt gevierd. In oktober wordt al een goede start gemaakt met Halloween als hoogtepunt. Dit feestje stond nooit in mijn agenda maar ik maak er toch gretig gebruik van om voor dit griezelfeestje een lekkernij te voorzien. Vandaag zet ik de pompoen in de kijker en laat ik jullie zien hoe je deze topper inzet in herfstige toetjes en ook nog eens tegemoet komt aan je dagelijks aanbevolen portie groenten. En nee hoor de smaak bekoopt dit niet, want die blijft onveranderd goed!


Ik aanschouw de pompoen als een superfood van eigen bodem, want het Belgisch klimaat laat het perfect toe deze in alle groottes, kleuren en vormen te telen. De pompoen is niet alleen biologisch als hij van België komt, maar is ook bijzonder gezond en voedzaam. Deze vrucht bevat veel vezels en vitamines, vooral vitamine C en A zijn rijkelijk aanwezig. Bovendien bevat het niet veel calorieën en is het arm aan vet.












Het vraagt wel even voor je deze kanjer van zijn krachtpantser hebt verlost, maar ik beloof je, dat het is het bij dit recept zeker waard! Tip: schil de gehele pompoen en kook het vruchtvlees in één keer. Maak er pompoenpuree van en bewaar in een afgesloten bokaal in de koelkast. Deze puree kan je makkelijk en week bewaren in de koelkast. Op die manier ben je altijd voorzien om één van mijn herfstige recepten met de pompoen uit te proberen; te beginnen met deze muffins!



VOEDINGSWAARDEN PER PORTIE (1MUFFIN):

125 kcalorieën

2,4g vet

19,9g koolhydraten

4,6g eiwit


Verbaas iedereen met deze lekkere groentenmuffins of hou ze gewoon lekker allemaal voor jezelf als gezond tussendoortje. Niets te doen met de kinderen op zondag? Naast het maken van een Halloween-pompoen kan dit ook een leuke herfstactiviteit zijn: versier de cakejes met al het lekkers dat je in huis hebt! Voeg noten, zaden, (gedroogd) fruit of extra chocolade toe, of maak een variant op de kwarkfrosting. Volg deze simpele stappen en breng de herfst in huis.


DIT HEB JE NODIG VOOR 12 MUFFINS:

250g hokkaido pompoen, gekookt en gepureerd

150g volkoren tarwemeel

50g dadels, geweekt in warm water

150g kokoskwark

100ml amandelmelk

20g kokosschilfers

5g bakpoeder

1 el lijnzaad

1 el ahornsiroop

1 el sugar-free syrop (te vervangen door + 1 el ahornsiroop extra)

2 tl pumpkin spice


TOPPING:

100g magere kwark

50g vanille kwark

50g pepernoten

kaneel / pumpkin spice


- - -


ZO MAAK JE HET:

  1. meng de pompoenpuree, volkoren bloem, lijnzaad, pumpkin spice, kokos en bakpoeder onder elkaar.

  2. in een andere kom meng je de natte ingrediënten: de dadels, de kwark, en het siroop.

  3. beide mengsels mogen zich nu vermengen tot het muffinbeslag: dit kan je manueel doen, of je brengt alles samen in een keukenmachine. Voeg al roerend enkele scheutjes amandelmelk toe. Het deeg zou nog klevering moeten zijn. Indien te droog, voeg extra melk toe.

  4. gebruik een muffin bakvorm en spray in met anti-aanbak spray (deze gebruik ik). Je kan ook

  5. verdeel het beslag over een muffinbakvorm geschikt voor 12 cakejes.

  6. zet de bakvorm in een voorverwarmde oven van 180°C voor ongeveer 20 minuten.

  7. terwijl de keuken zich vult met een heerlijk kaneel-aroma, bereid je de topping voor. Dit is simpel: meng de kwark door elkaar en hak de pepernoten fijn.

  8. als de muffins wat afgekoeld zijn, verdeel je de frosting, wat kaneel en tot slot de kruidnoten erover.





 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!

Love to hear from you !



177 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page