top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

PITTA PIZZA’S MET NECTARINE EN MUNTPESTO

Je ziet, ruikt en proeft de zomer letterlijk bij dit gerechtje. Het leuke is dat het weer zo gepiept is. Krijg jij al zin om aan de slag te gaan? Je leest hieronder hoe je deze easy pizza's op je bord tovert!



Niet te lang in de keuken en meer tijd in de tuin: dit wordt mijn zomermotto.

Ik haalde in een vorige blog al aan hoe zalig ik het vind om vanaf de ochtend tijd door te brengen in de tuin. Het buitenleven in de zomer geeft een enorme portie energie die naar mijn gevoel niet te verkrijgen is op een andere manier. Op dit gevoel en deze onsterfelijke energie wacht ik gans het jaar, en daarom vind ik het zo belangrijk om er ten volle van te genieten.

Daarom heb ik me ook voorgenomen om dit jaar nog meer in te zetten op gemakkelijke gerechten die gezond én tijdsbesparend zijn. Af en toe zal je zeker nog uitschieters zien verschijnen, maar houd dan in je achterhoofd dat ik ze absoluut de moeite waard vind om te delen, en je ze dus zeker moet proberen (knipoog ;)).


Dit gerecht kwam weer op een heel eigenaardige manier tot stand. Mijn lievelingsfruit is sowieso een nectarine. Ik vind dit één van de toppers onder de fruitsoorten dat ideaal gaat als verrijker in salades, grillgerechten of op de barbecue bijvoorbeeld.

Mijn favoriete combo met nectarine?: nectarine + munt + mozzarella

Maar als je me kent, weet je dat ik geen voorstander ben van iets 2x exact en identiek op dezelfde wijze op mijn bord te toveren, ongeacht hoe lekker het was! Dus ... nam ik een grote bussel munt uit de tuin en ging ik aan de slag met de blender. Een zomers groene pesto kwam tot stand die ik sowieso ook nog in andere gerechten zal gaan gebruiken, of die lekker is als dip tijdens zomerse borrelavonden. Hoe dan ook: er was er eentje weer heel tevree bij het proeven van haar creatie!


Ik gok dat het me hooguit een 25-tal minuten (inclusief baktijd en shooting!!) heeft gekost om dit gerecht vervolgens buiten in onze loungeset op te eten met het zonnetje op mijn snoet! Klinkt goed toch? Ziezo dus, aan de slag!




 


Ingrediënten (2 personen):


voor de muntpesto:

- 30g geroosterde pompoenpitten

- 2 el olijfolie + 2 el olijfolie (overschot van een pot olijven of zongedroogde tomaten op olie)

**noot: kan perfect vervangen worden door gewone olijfolie, kruid dan gewoon een tikkeltje meer!

- 1 tl citroensap

- 6 takjes verse munt

- zwarte peper en grof zeezout naar smaak


voor de pizza’s:

- 3 grote (volkoren) pittabroodjes

- 1 grote nectarine

- Mozzarella light (125g)

- 1 bakje (Ongeveer 150g) kipfilet Caesar (AH)

- Rucola

- balsamico azijn


--


ZO MAAK JE HET:


voor de muntpesto:

  1. Verhit de pitten in een koekenpan. Als ze beginnen poffen dan zijn ze klaar. Houdt 1/4 over voor de versiering van de pizza's.

  2. Doe de pitten samen met de versepunt, de olie en het citroensap in een blender of gebruik een hakmolen, of staafmixer. Mix tot een glad geheel. Er mogen nog stukjes zichtbaar zijn, deze geven een extra bite en zijn lekker!


voor de pizza's:

  1. Bak de broodjes voor een 3-tal minuten in een voorverwarmde oven van 200 graden.

  2. Halveer de broodjes en besmeer de helften vervolgens met de muntpesto.

  3. Beleg daarna met gesneden mozzarella stukjes, stukjes kip en gesneden nectarine. Bestrooi de resterende pompoenpitten over de pitta's. Besprenkel met enkele druppels balsamico azijn.

  4. Bak in de oven voor 10 à 12 minuten.

  5. Voor een frisse toets: voeg wat rucola blaadjes toe!



 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!

Love to hear from you !

Tisha x

62 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page