top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

PERSONAL: een nieuw hoofdstuk

ARE YOU LIVING YOUR BEST LIFE? Wel, als ik eerlijk ben, ik eigenlijk wel. En ik ben enorm trots en dankbaar dat ik dit de dag van vandaag kan zeggen. Het is ooit anders geweest. Hoe het allemaal ooit begon? Wie mij al langer kent, weet dat er ooit verschillende ‘Tisha’s’ de revue zijn gepasseerd. Laat ik het hieronder even samenvatten zodat jullie weer helemaal mee zijn!

Mijn puberjaren

Van jongsafaan was mijn gewicht een dingetje. Letterlijk een blok aan mijn been waar ik dag in dag uit mee geconfronteerd werd. Mijn ouders signaleerden dit gelukkig snel, met gevolg dat ik iedere vrije woensdagnamiddag met mijn moeder bij de diëtiste zat. Destijds werkten diëtisten nog heel traditioneel en werd alles gewikt en gewogen. Behaalde ik mijn streefdoel niet? Dan werd het dieet gewoon nog strenger, simple as that.

Als puber bleef ik struikelen met mijn gewicht. Mijn voedingsstijl en vooral levensstijl was niet optimaal. Ik kan niet zeggen dat ik ongelukkig was, maar ik leefde absoluut niet gezond. Opnieuw onderwierp ik mij aan een dieet. Dit eiwitrijke dieet had wél het gewenste resultaat, maar mooie liedjes duren niet lang en al snel kwam ik weer enkele kilo’s bij. Laatste poging dacht ik bij mezelf, toen ik me inschreef bij de sportschool.


Fitness

Niet wetende dat dit het keerpunt ging zijn waar ik al die tijd naar op zoek was.

De eerste jaren van mijn fitness journey bracht ik 5/7 dagen door in de cardio zone. De loopband en de weegschaal waren mijn beste vrienden geworden. Hoewel? Laat het ons meer een haat-liefde verhouding noemen. De liefde voor gezond eten ontstond, maar soms kan liefde ook toxisch zijn. Niks ging door mijn keel alvorens ik het had afgewogen en in mijn calorie app had ingevoerd. De dag begon met een weegmoment dat bepaalde of mijn dag goed of slecht zou zijn. Ik zat op den duur echt niet meer lekker in mijn vel. Dit heeft toch een 2-tal jaar geduurd. Ondertussen vlogen de kilo’s er af en zat ik al lang aan het gewicht waarvan ik nooit had durven dromen dat ik het überhaupt ooit ging wegen. Maar was ik gelukkig? Helaas niet.


De weegschaal

Een dikke 2 jaar geleden besloot ik om de weegschaal voorgoed te verbannen. We gingen verhuizen en de batterijen waren toch leeg. Ook mijn eigen mentale batterij was leeg en ik had dringend een opkrikbeurt nodig. En hoe zeggen ze dat? Old ways won’t open new doors? Dus, weg ermee! Een groot keerpunt dat tot op de dag van vandaag heel bepalend is geweest voor mijn levensstijl en mentale gezondheid. Ik kwam veel meer in verbinding met mijn lichaam en ging de signalen die mijn lichaam uitzond, koppelen aan mijn mentaal welzijn, en/of andersom. Wat een VERADEMING én VERRUIMING!


Je hoort vast en zeker al wel waar ik naartoe wil, of je hebt een vermoeden? Nee ik wil jullie niet zeggen dat jullie exact hetzelfde moeten doen. Je gewicht en andere factoren die je fysiek kan meten, zijn zeker een indicatie om te kijken hoe je lichaam er aan toe is. Ik leg de nadruk op INDICIATIE, wantis datgene wat er zich in je hoofd afspeelt, niet minstens even belangrijk? Als je mentaal niet in een goede headspace zit, zal het je op geen manier lukken om fysiek aan je gezondheid te werken, tenminste niet op een constructieve manier, dat geef ik je op een blaadje.


Je mentale welzijn

Het is misschien beroepsmisvorming gezien ik in de ggz werk, maar ik geef je de tip om ten allen tijden te luisteren naar diestem die in je hoofd tegen je praat! Neem het niet onmiddellijk voor waarheid, maar zie het wel als een belangrijke bron van informatie.

Door deze, jammer genoeg negatieve, ervaring, ben ik mezelf weer gaan opkrikken.

  • De liefde voor gezond eten werd alleen maar groter

  • Ik ontdekte hoe belangrijk het is om te genieten van eten

  • Ik verlegde verschillende malen mijn grenzen omdat ik nooit gedacht had die eerste grens over te geraken

  • De focus lag veel minder op mijn fysiek, hoewel ik toen ook begonnen ben met krachttraining.

  • Ik ging mijn doelen meer definiëren waardoor ze haalbaarder werden en ik op korte termijn heel wat doelen kon bereiken, wat extra motiverend werkt.

  • Het gewicht op de weegschaal motiveerde of demotiveerde mij niet langer, ik zocht de motivatie in mezelf.

Ik zocht naar: zelfacceptatie, zelfwaardering, zelfvertrouwen, zelferkenning, zelfgroei, .. en vond uiteindelijk zelfliefde.


What’s next?

Toen de uitnodiging voor deze samenwerking kwam, heb ik lang geaarzeld. Ik was bang om terug in de gevarenzone te komen, de zone die ooit wel een comfortzone was, maar totaal niet prettig, laat staan veilig, aanvoelde. Ik heb lang getwijfeld maar gezien ik de beschreven weg van hierboven heb afgelegd, had ik het gevoel dat ik de confrontatie toch opnieuw moest gaan opzoeken: mezelf uitdagen en testen, dat is toch het ultieme bewijs van ‘sterk zijn’?

Ik moet eerlijk zijn: de weegschaal heeft best lang in de verpakking gezeten. Maar geen verandering vindt plaats zonder angst of onzekerheid.

Doorheen het verhaal dat ik zo net geschreven en vooral ervaren heb, voelde ik me (vooral mentaal) klaar voor een nieuw hoofdstuk.

Dat zorg dragen voor mijn lichaam ging heus niet altijd zo smooth en door te ervaren hoe het was om dat net niét op een juiste manier te doen, vond ik langzaam maar zeker wél het juiste pad. Het contact met Medisana gaf mij het duwtje in de rug dat ik nodig had en ik ben hier zo dankbaar voor!


De komende maanden ga ik mijn (fysieke) gezondheidsdoelen concretiseren, iets wat ik NOOIT eerder deed. Ik benadruk namelijk vaak genoeg dat ik geen professionele #fitgirl ben en dat ik geen enkele wetenschappelijke kennis of artikel gelezen heb over fitness; doorheen de jaren heb ik een Tisha theorie opgebouwd die toch min of meer blijkt te werken.

Om het allemaal wat concreter te maken ga ik aan de slag met een trainingsschema en zal ik mezelf wekelijks gaan wegen.

De weegschaal van Medisana meet niet enkel mijn gewicht, maar ook heel wat andere factoren waardoor ik een betere indicatie krijg van hoe het met mijn lichaamsbouw gesteld is.

Nog een extra pluspunt? De verbinding via Bluetooth met mijn IPhone en VitaDock+ app zorgt dat ik een mooi overzicht krijg en alles gewoon wordt opgeslagen!


Stay tuned!

Ik kan door mijn enthousiasme en vanuit persoonlijke context nog uren over dit thema praten, maar dat ga ik NIET doen.

Blijf gewoon hangen hierzo zou ik zeggen, ik neem jullie zeker mee in mijn progressie en resultaten, zowel fysiek & mentaal!



Tot snel weer voor een nieuwe update!


Liefs

Tisha x



 



163 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page