top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

PERSONAL: mijn eigen transformatieverhaal

Wie mij volgt op social media, ziet dagelijks posts verschijnen over een gelukkig meisje dat véél, héél véél, in de keuken staat en daar aan een gezonde levensstijl koppelt alsof ze zo geboren is. Wie mij kent in real life, weet dat ik een enorme transformatie onderging en mijn levensgewoonten grondig hervormd heb. Wat dit met mijn uiterlijk heeft gedaan, deelde ik al verschillende malen met jullie. Wat er zich vanbinnen heeft afgespeeld, vertel ik jullie nu.



Eten als een (dagelijkse) troost

Voor 2016 was ik absoluut niet bezig met voeding of mijn gezondheid. Ik rookte, ging wekelijks op café en ik at waar ik zin in had. Ik was me niet bewust van de calorieën in een koekje en ik stond niet stil bij de gevolgen van mijn zwaarlijvigheid. Sporten? dat was het laatste waar ik zin in had in mijn vrije tijd.

Nu ik aan mijn tienerjaren terugdenk, merk ik een terugkerend patroon dat samenhangt met ongezonde voeding en mijn emoties. Kreeg ik te kampen met negatieve gevoelens of stressvolle ervaringen, dan at ik. Ik kon dit hongergevoel niet onderscheiden van de echte honger. Ik had geen honger, ik wou me alleen terug goed voelen. Het werd op die manier een vicieuze cirkel want ik voelde me na dat destructief gedrag slechts kortstondig beter.

Ik ben nog steeds een emo-eter, en me daar bewust van zijnde, sta ik nu op een andere manier stil bij mijn hongergevoel. Ik probeer te achterhalen waar het vandaan komt en geef er betekenis aan. Ik zoek een uitlaatklep en kijk uit naar alternatieven voor dit eetgedrag. Kan ik het dan toch niet laten, dan verzoen ik me met te grijpen naar een gezond alternatief.

Diëten met zero resultaat

Jammer genoeg is dit me een aantal keer letterlijk overkomen. Al tijdens de lagereschoolperiode nam mijn moeder me bij de hand en gingen we wekelijks, vaak op woensdag wanneer iedereen zich naar hartelust kon uitleven met vriendjes en vriendinnetjes, naar de diëtiste. Bij de weight watchers probeerde ze het nog leuk te maken door te werken met punten en cijfers, maar dat cijfer op de weegschaal, was ondanks mijn inzet, haast altijd een teleurstelling.

We deden een wokdieet, een dieet met een hoge consumptie aan eieren, een koolhydraatarm dieet, noem maar op. Het leuke was dat mijn gezin wel altijd enthousiast mee deed waardoor mijn motivatie aan de start altijd groots was. Tot ik uiteindelijk tot de ontdekking kwam dat het niets opleverde. Deed dit het wel, dan trakteerde ik mezelf op een lekkernij, liet ik me innemen door mijn negatieve gevoelens en onzekerheid, en was ik nadien terug bij af.

In 2012 deed ik samen met mijn vader het khialindieet. Dit is een dieet waarbij eiwitten de hoofdrol spelen. Je doorloopt een aantal fasen gekoppeld aan enkele voedingsmiddelen die ofwel resoluut verboden ofwel net onbeperkt toegestaan zijn. Dit bracht wél resultaat en bezorgde mij een bewustere kijk op mijn leven en gezondheid.




augustus 2015 - augustus 2017 - juni 2018 .


Jouw gezondheid is je rijkste bezit

Veel mensen staan er misschien niet bij stil en ook ik nam mijn gezondheid lang niet serieus. Door meer kennis op te doen over voedingsgewoonten, botste ik op mijn passie voor koken. Ik ging aan de slag met nieuwe ingrediënten, testte verschillende producten uit. Ik kocht mijn broodje niet langer bij de Panos, maar ging op zoek naar hippe en gezonde eettentjes. Elke menukaart die ik zag, begon mij meer en meer te inspireren. Ik werd nieuwsgierig bij foodtermen waar ik nog nooit van gehoord had en begon de nieuwste foodhypes op de voet te volgen.

Een heel belangrijke switch was voor mij de bewustwording dat voeding van groot belang is op je algemeen welzijn en functioneren. Daarom besloot ik om vanaf nu functioneel te eten. Met andere woorden: ik ging niet meer eten op basis van emotie, wat mijn ogen uitstak of wat ik in de koelkast vond, maar ik ging leven naar wat mijn lichaam nodig heeft en hoe ik er optimaal zorg voor kan dragen. Voedzaamheid werd de bepalende factor voor de keuzes die ik maakte in mijn maaltijden. Dit was voor mij de start van het etiketten lezen, het werken met een calorieplanner, het speuren naar online voedingswinkels - en markten, het ontdekken van nieuwe voedingsmerken, noem maar op.. Een verandering in de supermarkt, een verandering in mijn voorraadkasten, en uiteindelijk ook een ongelooflijke verandering in mijn hoofd.

Nadat deze gezondheidstrend is ingezet, kwam ik al snel op het volgende gegeven. Ik was door het khialindieet al aardig wat kilo's kwijt, maar toch had dit dieet al snel het gevreesde jojo-effect. Ik was bang dat die kilo's en dat emo-eten opnieuw de bovenhand gingen nemen. De nieuwe voedingsgewoonten gaven me gelukkig de juiste dosis energie om mijn frustraties om te buigen en om te vormen tot nieuwe doelen en ambities. Gezond voeden doet immers gezond voelen en dat voelde ik vrijwel onmiddellijk nadat ik bewuster ging eten en leven. Samen met het formuleren van nieuwe doelstellingen kwam het goede voornemen om meer te bewegen. Ik ben nooit een sportief type geweest, ik had altijd een excuus om aan de kant te zitten bij de lessen lichamelijke opvoeding en alle hobby's die ik als kind deed hield ik nooit lang vol. Ik besloot om de sportschool/fitness een kans te geven, vooral met de intentie om nog meer gewicht te verliezen.


Sporten maakt gelukkig

In oktober 2016 ging ik wekelijks 2 à 3 x naar de sportschool. Vandaag is dat 5 à 6 x / week en gemiddeld 1.5u / dag. Mijn trainingsschema is al meerdere malen veranderd, aangepast en omgegooid. Ik ga op zoek naar mijn grenzen, doorbreek mijn persoonlijke records en leer mijn lichaam op een compleet andere manier kennen. De endorfines die tijdens het sporten vrijkomen, geven je een onbeschrijfelijk gevoel. Het werkt voor mij stressreducerend, ontspannend, motiverend en het geeft me verbazend veel nieuwe energie. Het spreekt voor zich dat ik me dus beter in mijn vel voel sinds ik sport, en dat niet alleen omwille van het resultaat dat ik er aan overhoud.

Ik leg nu voornamelijk de focus op krachttraining, maar doe ook nog wekelijks 3 à 4 x / week HIIT cardio training. Mijn doelstelling ligt vooral op het verhogen van spiermassa, maar ook om een ideale vetverbranding te bekomen zonder daarbij spiermassa te verliezen. Ik ga in een aparte post nog uitgebreid vertellen over de inhoud van mijn trainingen met toepasbare voorbeelden en oefeningen.

Ik moet toegeven dat ik me soms ook verlies in mijn streefdoelen met het gevolg dat ik mezelf onvoldoende rust gun en mijn lichamelijke grenzen niet respecteer. De zoektocht naar balans is de moeilijkste en ik moet eerlijk toegeven dat ik nog steeds onderweg ben. .



Balans

Bij het opstarten van deze blog had ik veel twijfels. Ik wil niet de indruk geven dat ik de alles-weter ben en dat iedereen mij maar volledig en blindelings moet kopiëren. Dat is niet mijn intentie en dat is niet de boodschap die ik wil overdragen.

Zoals ik vermeld heb in mijn bio vind ik het vooral belangrijk dat je zelf keuzes maakt die een gezondere levensstijl in de hand werken en resulteren in gewoontes die je helpen in het bereiken van je doel.

Probeer tot een flexibele balans te komen die aansluit bij je dagelijkse leven en niet te veel energie van je vraagt. In het begin zal dit een enorme aanpassing zijn; planmatig, routinematig, tijdrovend en soms ook frustrerend. Zodra het een levensstijl wordt, merk je dat het net rust brengt in je leven en ook in je hoofd. Later zal nog een blog volgen met mijn dagelijkse eet- en voedingsgewoontes. Dit kan een aanzet geven zelf eens na te denken over jouw eetgedrag en je helpen hierin gezondere keuzes te maken.

Tot slot wil ik nog vermelden dat balans ook betekent dat je af en toe die gezonde eetgewoonten eens aan de kant kan/durft/wil én moet zetten, simpelweg omdat er ook andere zaken zijn die je gelukkig maken. Neem dat stukje extra vlees op de BBQ, klink op het nieuwe jaar, eet een stukje taart voor jouw verjaardag, ...

blijf vooral genieten van het leven.




 


473 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page