top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

OVERNIGHT OATS: PB & JAM

Het wordt stilaan tijd om die overnight oats weer te gaan vervangen naar onze traditionele havermoutpap, maar in dit geval vind ik het zo een zonde: deze combinatie is heaven, dat vertel ik je.



Geen gedoe bij overnight oats: je gooit letterlijk alles samen, deksel erop, de ijskast in en klaar. Havermoutpap dat traag bereid wordt in een steelpannetje is heerlijk, maar hou maar op over de afwas, en zeker wanneer je niet goed genoeg geroerd hebt en je oats overgaar tegen de bodem hangen. Let op: ik hou van warme oats, maar ik vind deze combinatie zo geslaagd dat ik de oats ook in de herfst of winter best koud kan eten. Het comfort doet het hem dus niet alleen, ook de smaak.


Het liefst bereid ik 2 porties en dat heb ik niet zo vaak, maar oh ik hou van deze combinatie. Ik weet dat ik in herhaling val, maar wie kan nu niet beamen dat pindakaas en confituur gewoon voor elkaar gemaakt zijn? Gooi dan nog eens een geprakte banaan onder de oats en je hebt het perfecte ontbijt trio! De confituur maakte ik bovendien zelf klaar en bevat zero toevoeging buiten wat zoetstof. Puur natuur dus en die puurheid proef je!


Ik moet jullie dus niet vertellen dat dit één van mijn all time favoriete ontbijtjes is. En omdat ik jullie zo lief vind, gun ik het jullie zo hard om deze ook eens te maken.


Hieronder vind je de volledige bereiding van dit potje goud. Laat je me weten als je het zelf geprobeerd hebt? Eet smakelijk!



 

Ingrediënten (2 porties):


Oats

- 100g Quaker havervlokken

- 1 rijpe banaan

- 1 grote el pindakaas naturel 100%

- 100g milde magere kokos kwark (Campina)

- 180 ml amandelmelk ongezoet

- snuifje kaneel

- enkele dr vanille extract


Homemade jam

- 150g aardbeien (vers of diepvries)

- 75g bramen (vers of diepvries)

- 75g frambozen (vers of diepvries)

- Scheutje water

- 1 el zoetstof

- 1 tl tapioca meel


- -


ZO MAAK JE HET:


Oats:

  1. Meng de havermout met de amandelmelk en kokoskwark. Voeg kaneel en vanille extract toe.

  2. Snijdt 1 banaan in stukjes. Schep een flinke eetlepel pindakaas op de oats samen met de stukjes banaan. Meng het nog niet onder elkaar met doe het er gewoon bovenop en zet het zo een nachtje in de ijskast.

  3. De volgende ochtend neem je een glazen bokaal en schep je afwisselend de jam en oats in de jar.

  4. Werk af met toppings naar keuze.


Homemade jam:

  1. Snijdt de aardbeien en doe ze samen met het andere fruit en een scheutje water + wat zoetstof in een steelpannetje.

  2. Laat op een zacht vuurtje 15 tot 20 minuten koken.

  3. De vruchten kan je met een lepel wat 'pletten' (of gebruik een pureestamper) zodat de grove stukjes wat fijner worden.

  4. Zet van het vuur en meng er de tapioca onder. Deze stap hoeft niet per se maar zorgt voor wat extra dikte. Het mengsel is sowieso iets lopender dan echte confituur of jam!

  5. Bewaar in een afgesloten pot in de ijskast of gebruik onmiddellijk bij de oats. Je kan de jam max. 5 dagen bewaren in de koelkast.




 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!

Love to hear from you !

Tisha x

183 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page