top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

OVERNIGHT OATS // RABARBER COMPOTE

Het is volop rabarberseizoen!


Ik krijg ieder jaar een paar verse stengels rabarber uit de tuin van mijn ouders. Als je denkt aan rabarber, dat wekt toch pure nostalgische herinneringen op? Zittend in het gras met een stengel rabarber in de ene hand en een potje kristalsuiker in de andere hand. Zo zat ik rabarber altijd en ik vond dat als kind ge-wel-dig. Nu ik wat ouder geworden ben, en wat meer ervaring heb op keukensvlak, is het tijd om écht aan de slag te gaan met die rabarber.

Ik weet dat niet iedereen gek loopt van rabarber, maar we kunnen op zijn minst zeggen dat het bijzonder is en wel wat belangstelling verdient. Is het een groenten of eerder een fruitsoort? Zijn friszure smaak valt niet bij iedereen in de smaak, maar ik vind hem geweldig om te verwerken in een compote of confiTuur. Die compote kan je vervolgens gebruiken in tal van andere recepten en kan je bovendien bewaren in de koelkast. Maak dus gerust een grote hoeveelheid, want ik ben zeker dat je deze overnight oats nog een keertje zult maken!


VOEDINGSWAARDEN PER PORTIE:

331 kcalorieën

37,4g koolhydraten

12,1g vetten

12,5g eiwitten


--


Ingrediënten:

Overnight oats

35g havervlokken

1 tl gebroken lijnzaad

2 el Griekse yoghurt

100ml amandelmelk

1 tl zoetstof

Rabarbercompote

50g rabarber

50g aardbeien

scheutje water

1 el zoetstof of 1 el suikervrije ahornsiroop

Topping

amandelschaafsel

verse aardbeien

homemade granola 'crunchy muesli going nuts'


--


ZO MAAK JE HET:

  1. voor de overnight oats: meng alle ingrediënten onder elkaar en bewaar de oats vervolgens voor minimaal 4 uur afgesloten in de koelkast.

  2. voor de compote: voor de rabarbercompote gebruik je enkel de stengels van de rabarber, de bladen zijn giftig!

  3. Was de rabarberstengels en snijdt ze in stukjes. Ook de aardbeien was je en snijdt je in partjes.

  4. Doe het fruit in een steelpannetje en doe er een scheutje water bij samen met wat zoetstof. Overdrijf niet met het water: er komt meer dan genoeg vocht vrij tijdens het koken en zo behoudt het fruit optimaal zijn smaak, kleur en voedingswaarden.

  5. Laat op een laag vuurtje koken. Het is gaar als de stukken in vezels uit elkaar vallen. Reken op een kooktijd van 8-12 minuten. Ik vind het persoonlijk lekker om nog wat stukjes in de compote te proeven. Als je dat liever niet wil, kook dan nog een paar minuten langer.

  6. Laat de compote afkoelen en bewaar het vervolgens in de ijskast in een afgesloten Weckpot, of gebruik het als onderste laag voor de overnight oats.

  7. Schep vervolgens de oats over de compote en voeg de toppings toe.


 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!

Love to hear from you !

Tisha x





127 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page