top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

LASAGNE MET GEITENKAAS, AUBERGINE EN PIJNBOOMPITTEN



Ik was vroeger niet gek op lasagne, eerlijk gezegd vond ik dat mijn moeder niet het beste recept had (sorry mama!). Wat vind jij: geen champignons, wortelen of enkel paprika? Met bechamelsaus of liever zonder? Een zacht of een hard kaasrandje? Er zit ontzettend veel verschil op persoonlijke voorkeur, dat maakt het foodie leven ook zo leuk.

Ik ben zeker dat, ook al ben je fan, je niet elk gerecht op mijn blog leuk vindt. Dat is heel normaal, en ook niet erg! Laat ons zeggen dat ik de lasagne van mama niet volledig van mijn lijstje heb geschrapt, maar ik heb ze wel vervangen door een gezondere versie. Ik ben zeker dat deze nog een keer zal verschijnen op het menu: zo geslaagd vond ik deze lasagne!


Ik heb geen vlees toegevoegd aan deze lasagne en dat doe ik bewust. Ik probeer wekelijks een no-meat dag in te plannen en dat bevalt me prima. De lasagne is wel niet vegetarisch of veganistisch, daar er geitenkaas wordt gebruikt. Maar tegenwoordig zijn er al heel wat vegan kazen op de markt en in de supermarkten te koop. Een bekend merk is Violife. Zij bieden producten die 100% vegetarisch zijn en bedoelt zijn als alternatief of vervanger voor kaas. Je vindt ze onder andere in de rekken bij Delhaize en Jumbo.



De lasagne is zo voedzaam dat je dat stukje vlees absoluut niet zal missen. Verschillende ingrediënten werden gebruikt waardoor je een mooie portie bekomt met voldoende en de juiste koolhydraten. Pluspunt: deze maaltijd is ook vezelrijk!


VOEDINGSWAARDEN PER PERSOON (1/2):

635 kcalorieën

74g koolhydraten

20.8g vetten

27.2g eiwitten


- -


Ingrediënten (2 personen):

- 120g volkoren lasagne bladen

- 1 aubergine (+/- 300g)

- 400g tomatenblokjes

- 50g Quinoa Plus mix (AH)

- 125g geitenkaas met honing

- 15g pijnboompitten

Kruiden

- Paprikapoeder (gerookt)

- Zwarte peper

- Grof zout

- Bruschetta Originale (Oil & Vinegar)

- -


ZO MAAK JE HET:

  1. Leg de vellen lasagne voor een periode in lauwwarm water tot ze klaar zijn voor gebruik en alle voorbereidingen zijn getroffen.

  2. Kook de Quinoa Plus mix volgens de aanwijzingen op de verpakking.

  3. Snijdt de aubergine dwars in dikke plakken. Schillen is niet nodig!

  4. Giet een blik tomatenblokjes uit in een ruime, diepe kom en voeg hieraan de Quinoa mix toe. Kruid de saus met bovenvermelde kruiden.

  5. Neem een grote ovenschaal en ga als volgt te werk: eerst een laag van de saus, daarna de lasagnebladen (een 2-tal per laag), dan de aubergine plakken (ook een 2-tal), en eindig met wat verkruimelde geitenkaas. Werk zo laag per laag af. Ik had een 3-tal lagen. Zorg dat je eindigt met een laagje tomatensaus en geitenkaas.

  6. Verdeel de pijnboompitten over de lasagne en zet voor 35-40 minuten in de oven op 180 °C.



 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!

Love to hear from you !

Tisha x

210 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page