top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

HOMEMADE MEXICAN POKE BOWL

Eén van de dingen die ik het liefste eet: al het lekkers gewoon bij elkaar gooien! Niks simpeler dan een poké bowl, ken jij deze trend al?



Het is een food trend dat vooral het laatste jaar (2020) heel fel wordt opgewaardeerd. Overal vestigen zich hippe eettentjes met poké bowls in de hoofdrol: een bowl vol kleurrijke, verse ingrediënten met een homemade dressing en een overaanbod aan keuze in toppings om het nog smaakvoller te maken. Ik vind het zelf echt super lekker, maar zoals ik je al hoor denken, daar is toch weinig moeilijks aan? Dat klopt, en dat maakt het eens zo leuk om er thuis een feestje in Hawaïaanse sferen van te maken!



De poké bowl food trend gaat uit van een aantal basis principes om jouw persoonlijke, voedzame bowl samen te stellen:


1) BASIS

Dit is meestal een mix van granen en verschillende soorten slasoorten. De granen kunnen warm of koud geserveerd worden, maar mijn voorkeur gaat uit naar koud gezien de andere ingrediënten ook koud zijn. Doe je meteen al graag gek en gewaagd? Je kan ook een basis van geroosterde zoete aardappel kiezen bijvoorbeeld!

Mijn Favorieten: volkoren rijst of quinoa gemixt met kropsla of romainse sla.


2) ADDING GREENS

Nu wordt het tijd om je bowl kleurrijk te gaan versieren. Dit doe je vooral met groenten, maar ook fruitsoorten kunnen hier zeker op zijn plaats zijn. Hoe meer variatie, des te beter!

Mijn favorieten: cherry tomaatjes, rode paprika, avocado, maïs en betreft het fruit; mango of VERSE ananas!


3) ADDING PROTEINS

Tijd om eiwitten toe te voegen! De keuzes zijn eindeloos en kan zowel vlees, vis, vegetarisch of vegan zijn. Ook in dit geval eet ik de keuzes hiervan liefst koud, om de harmonie van het gerecht zoveel mogelijk te bewaren.

Mijn favorieten: magere gemarineerde steak, gemarineerde kippendij of kipfilet, scampi's of tempeh


4) (HOMEMADE) DRESSING

Een poké bowl is niet compleet zonder een goed sausje dat alles nog eens extra op smaak brengt. Het voorkomt ook dat alles droog is en dat je je bowl na 5 minuten beu bent. Een goede dressing kan je bowl maken of kraken! Zorg er dus voor dat de dressing in dezelfde sfeer blijft dan je gemaakte keuzes hierboven zodat hij niet te overheersend wordt maar je bowl net afmaakt.

Mijn favorieten: alles met BBQ saus of salsa, haha! , maar ook mayo die pittig op smaak is gebracht bv. met sriracha of wasabi

TIP: wil je de bowl op voorhand maken maar nog even wachten met serveren? Hou dan stap 4 en 5 nog even achterwege en doe dit vlak voor je de bowl gaat opeten.


5) TOPPINGS

Ik val weer in herhaling, maar ook hier vind ik het een genot om eindeloos te variëren en all the way te gaan. ik gebruik het liefst verschillende toppings waar ik niet mee overdrijf, zodat de smaken nog meer tot hun recht komen en het uiteindelijk een mooi samengesteld plaatje wordt. Ik vind iets crunchy als topping een echte must, maar je kan er ook voor kiezen om bv. nog wat extra hummus of guacamole toe te voegen!

Mijn favorieten: nacho's of kroepoek, Aziatische dingen zoals sesamzaadjes of gehakte wasabinoten, maar ik voeg bijvoorbeeld ook heel graag een lente-uitje toe om alles nog wat extra 'op te frissen'!



Benieuwd welke bowl ik heb gemaakt? Je vindt de ingrediënten hieronder!


INGREDIËNTEN:


Als basis gebruikte ik volkoren basmati rijst. Ik mengde er wat restjes wokgroenten (lente ui, paprika, sojascheuten) onder, dit zonder te bakken. Dit hoort in se niet thuis in een poké bowl, maar voedselverspilling hoort dan weer niet thuis in mijn huis, haha.

Het werd uiteindelijk een super verrijkende add in! Ik mengde het met milde sriracha saus om de smaak vooraf te boosten. Next: groenten zoals meer lente ui, snack tomaten, avocado en maïs. De eiwitten kunnen niet ontbreken en komen ons lichaam tegemoet door gemarineerde kippenblokjes. Deze bakte ik op een ovenplaat (gebruik bakpapier) met een klein beetje olijfolie en lekker veel kruiden (paprikapoeder, kerrie, taco kruiden, chilivlokken en peper & zout). Een drizzle barbecue saus over de bowl en de afwerking met Proper Chips barbecue of sweet sriracha chilli: moeilijke keuze welke ik uiteindelijk de lekkerste vond! Noot: Ik noteer hier geen hoeveelheden net omdat dit een gerechtje is waar je eindeloos mee kan variëren en heel goed je restjes uit de frigo bij kan opwerken!

Groenten mag je haast onbeperkt nuttigen, dit zal je lichaam alleen ten goede komen.

Voor de andere ingrediënten adviseer ik de gebruikelijke portiegroottes: 125g kip, 1/2 avocado / persoon en 1 pakje chips / persoon.



 

Heb je nog vragen? Laat het me weten in de reacties of stuur me een mailtje! Liefs, Tisha

124 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page