top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

HOMEMADE FOCACCIA MET GEKARAMELISEERDE UI

Updated: Mar 27, 2020

Ik mag misschien wel een foodblogger zijn, ik heb zeker nog niet alles ontdekt wat de wereld mij op vlak van food te bieden heeft!



Ik biecht op dat ik voor dit recept nog nooit verse Thijm in huis had gehaald...

ik ken en heb het wel in de gedroogde variant, maar ik weet nu dat het toch wel anders smaakt dan het verse kruid. Het ruikt ook veel leuker, het leek echt Italië in mijn huis die dag!


En dan was het ook nog even spannend of het deeg wel goed ging rijzen, daar ik echt nog maar amper iets gebakken heb waar gist voor nodig was, oeps! Ik bakte al wel eens Italiaans brood en dat is me toen ook gelukt dus dit moest en zou ook een geslaagd recept worden. Het deeg was wat te plakkerig dacht ik, maar het is uiteindelijk helemaal goed gekomen! Het had een heerlijke knapperige korst en alle kruiden die ik verwerkt heb, zijn goed in evenwicht.


Ohja, bytheway, het recept is helemaal vegan! Ik houd zo regelmatig een vragenrondje op Insta en heb opgemerkt dat er ook best veel interesse is in vegan recepten. Ik ben zelf geen veganist, maar let wel op de inname van dierlijke producten en vind de vega keuken bovendien ook super lekker en uitgebreid!



Ik hou jullie niet langer in spanning, maar laat het jullie zelf graag ervaren. Heerlijk als side bij een Italiaanse salade, als (borrel)hapje of als sharing plate voor het gezin.



 


Ingrediënten:

HET DEEG

- 250g speltbloem

- 50g volkoren roggemeel

- 1 glas lauwwarm water (200/250ml)

- 3 el extra virgin olijfolie

- 1 tl zeezout

- gedroogde Italiaanse kruiden zoals oregano, basilicum, rozemarijn, ...

- 1 zakje droge gist

TOPPING

- 1 ui

- 1 tl stevia

- olijfolie

- verse tijm


- -


ZO MAAK JE HET:


  1. Vul een kommetje met het lauwwarme water en voeg hieraan de gist + olijfolie toe. Zet opzij.

  2. Neem nu een ruime mengkom en weeg de rest van de producten af. (de bloem, de gewenste kruiden en het zout)

  3. Voeg het gistmengsel samen met ongeveer de helft van de inhoud van de ruime mengkom en meng onder elkaar met een spatel. Voeg nu het andere gedeelte toe en mix met de handmixer op een middellaag niveau voor ongeveer 2 - 3 minuten. Als het deeg te droog is, voeg dan telkens kleine beetjes lauw water toe tot het deeg wat elastischer wordt en minder kleverig.

  4. Neem opnieuw een ruime mengkom en vet deze in met olijfolie. Vorm van het deeg een bol en plaats deze in de mengkom. Sluit de mengkom af met plastic folie en laat voor 1 à 2 uur rijzen op kamertemperatuur. De bol zou ongeveer verdubbeld moeten zijn in grootte.

  5. Nadat het deeg gerezen heeft, neem je een bakplaat die je bedekt met bakpapier. Breng de bol op het papier en spreid langzaam uit door het met een lepel te bestrijken en verder te duwen naar de uiteinden van de plaat. Wikkel de plaat opnieuw in plastic folie en laat een laatste keer rusten voor 40 à 60 minuten.

  6. Ondertussen kan je de topping van de focaccia al voorbereiden: schil de ui en snijdt in ringen of grove stukken, wat jij wil. Verhit 1 el olijfolie in een pannetje en bak de ui samen met wat zoetstof (of suiker) op een laag vuur voor 15 à 20 minuten.

  7. Het is nu tijd om de focaccia te bakken! : verwijder de plastic folie en beleg je focaccia naar wens. Ik gebruikte wat extra olijfolie, gehakte verse tijm en de gekarameliseerde ui.

  8. Bak de focaccia voor 25 à 30 minuten in een oven met een temperatuur van 200 graden. Laat de focaccia een 5-tal minuten afkoelen op de bakplaat alvorens je hem aansnijdt.




 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!


Love to hear from you !


Tisha x


119 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page