top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

HOMEMADE CRISPY CHICKEN SLICES


Hier komt een zalig receptje jullie richting uit!



Ik maakte al vaker gepaneerde kip, maar deed het nooit met havervlokken. Ik had een beetje argwaan en wist niet onmiddellijk of dit wel goed zou komen, maar vanaf ik aan de voorbereidingen begon, wist ik meteen dat het goed zat. Zeg even hallo tegen dit gezond krokant jasje, wauw zo goed! Dit is waarom je voortaan altijd havermout in je voorraadkast moet hebben: niet alleen om de meest voedzame ontbijtjes mee te maken, ook om je kip in een krokant jasje te steken.


In één van mijn recepten gaf ik mijn kipstukjes al eens een krokant jasje, namelijk met panko. Ik had nooit gedacht dat deze versie de andere ging overtreffen maar ik durf zeggen dat ik hier nu toch aan ben beginnen twijfelen. Anyways, wil je graag zelf krokante kip maken in plaats van ze af te halen bij de KFC? Hoe dan ook zit je met deze 2 recepten goed!


Om jullie nog een keertje extra te verwennen, deel ik ook nog een pittige salade, alsook een recept om hartige granola te maken. De granola kan je trouwens op tal van andere salades gebruiken om te dresseren: super kruidig en crunchy!




 

VOEDINGSWAARDEN PER PERSOON:

716 kcalorieën

62.9g koolhydraten

25.5g vetten

53.8g eiwitten

**De voedingswaarden zijn exclusief de homemade granola.


--


Ingrediënten (2 pers):


VOOR DE KIP:

- 300g kippenblokjes

- 60g volkoren meel

- 100g havervlokken

- 2 eieren

- Kruiden : taco kruiden, zeezout, zwarte peper, gerookt paprikapoeder, curry poeder

- Olijfolie in sprayvorm

- Optioneel: dipsaus of spread naar keuze

VOOR DE SALADE:

- 150 gemengde slamix

- 2 wortelen, geraspt in linten

- ½ blik maïs

- 1 avocado

- 2 trostomaatjes

- 1 lente uitje

- Taco kruiden

- 2 el zero barbecuesaus (Prozis)

VOOR DE GRANOLA:

- 50g grove havervlkokken

- 25g boekweit korrels

- 1 el gezouten pistachenoten

- 30g gezouten pepitamix (Albert Heijn)

- 30g gezouten notenmix olijf (Albert Heijn)

- 1 el olijfolie

- 1 el zonnebloemolie


--


ZO MAAK JE HET:

  1. Heb je de granola al klaar of laat je die liever achterwege? Anders begin je hier best mee.

  2. Meng alle ingrediënten met de olijf- en zonnebloemolie. Verspreid de granola vervolgens op een bakplaat en bak voor 15-20 minuten in een oven op 180 °C.


  1. Verwarm de oven voor op 200 °C. Neem alvast een ovenrooster en bakpapier klaar.

  2. Neem voor het meel, de havervlokken en de eieren elks een apart schaaltje.

  3. Kluts de eieren en meng de havervlokken met de kruiden. Met de kruiden mag je best wel wat gul zijn: zo smaakt de kip des te beter af.

  4. Ga volgens deze volgorde te werk: dompel een stukje kip in de eieren, vervolgens in het meel en vervolgens terug in de eieren. Als laatste ga je door de havervlokken. Zorg dat alle kanten goed bedekt zijn en leg de kip vervolgens op een met bakpapier bedekte ovenrooster. Doet dit voor alle stukjes en verspreid ze op het bakpapier.

  5. Als laatste spray je de stukjes kip met de olijfolie. Je plaatst de kip voor ca. 7 minuten in de oven. Nadien haal je het rooster er even uit en draai je de stukjes om. Besprenkel opnieuw met olijfolie en zet vervolgens opnieuw voor +/- 7 minuten in de oven. De stukjes kip zullen dan vanbinnen zeker gaar zijn, het is enkel wat ‘spelen’ met de klok wat betreft hoe goudbruin jij het jasje van de kip wil.

  6. Ondertussen kan je de salade alvast voorbereiden.

  7. Als dipsaus gebruikte ik muhammara. Ik heb deze niet zelf gemaakt, maar je kan hem in de meeste supermarkten wel vinden. Ik vind deze spread super lekker van smaak en hij gaat bovendien echt hemels bij de kip.

  8. Eenmaal de kip klaar is, kan je aanvallen!




 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!

Love to hear from you !



Tisha x

83 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page