top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

HEALTHY PEANUT BUTTER BLONDIES

Updated: Mar 27, 2020

Hou je van smeuïge brownies? Dan moet je deze ’blondies’ zeker proberen!


De naam van het recept doet al vermoeden dat het geen gewone brownies zijn, en dat klopt ook. Ik ging namelijk niet aan de slag met bloem en ook de eieren liet ik achterwege. De laatste tijd kwamen er meer en meer vragen over veganistische recepten en aan die behoefte wil ik zeker tegemoet komen. Daarom dus een volledig vegan recept dat ieder van jullie, ook de niet-vegans, zal bekoren!

Ik ben er zeker van dat ze in de smaak zullen vallen. Ik neem mijn vriend even als referentie: een persoon die helemaal niet zo thuis is in heel het ‘healthy food gedoe’. Wel, hij vond ze ook verrassend goed!

Toen de blondies uit de oven kwamen, wist ik meteen dat het recept geslaagd was. Nog zonder 1 hap te proeven kon ik al zien dat ze verrukkelijk waren. Ik heb er geen woorden voor maar zeg jullie wel: dit is 1 van de beste recepten tot nu toe op mijn blog.

Uitproberen dus, en smullen!

VOEDINGSWAARDEN PER STUK (1/9): ** 

194 calorieën 

10,9g vetten

14,8g koolhydraten

6,7g eiwitten


**Ik gebruikte voor dit recept mijn homemade amandelpasta (zie recept hieronder) maar eender welke notenpasta kan gebruikt worden. De voedingswaarden zullen dan uiteraard wel veranderen. (mijn amandelpasta zorgt voor een afname in kcal én koolhydraten). Voor de ’gemakkelijkheid’ berekende ik voor jullie de calorieën / stuk met pindakaas 100% als vervanging voor de zelfgemaakte amandelpasta.

 

- -





Ingrediënten:

- 1 blik kikkererwten (400g)

- 120g homemade amandelpasta ( of een andere notenpasta , bv pindakaas)

- 50g Sukrin Gold

- 25g honing

- 80g pure chocolade druppels

- zeezout

- 1 tl vanille extract

- 10g bakpoeder

- 1 el amandelmelk

ingrediënten homemade amandelpasta: 

- 60g amandelmeel Sukrin

- 25g geroosterde amandelen

-50g Sukrin Gold

- 60ml amandelmelk ongezoet

- 1 tl vanille extract


- -

ZO MAAK JE HET:

  1. Voor de amandelpasta: blend alles tot een egaal geheel en bewaar nadien in een afgesloten glazen pot met deksel. Je kan de notenpasta minimum 1 week bewaren.  

  2. Verwijder het vocht van de kikkererwten en spoel de erwten af onder de kraan. Laat goed uitlekken.

  3. Breng alle ingrediënten buiten de chocolade samen in een stevige foodprocessor of blender en blend tot een egaal geheel. Meng nadien de chocolade druppels met een lepel onder het deeg. Houd eventueel nog wat druppels over om te verdelen over het deeg.

  4. Neem een gepaste bakvorm ( ik gebruikte een brownievorm) en beleg dit met bakfolie.

  5. Verdeel het geheel over de vorm en beleg extra met chocolade en wat zeezout.

  6. Zet voor 25-30 minuten in de oven op 180 graden. De blondies zouden mooi goudbruin gekleurd moeten zijn en de chocolade ietwat gesmolten . (zie foto)

  7. Laat minimaal 15 minuten afkoelen in de bakvorm alvorens je de blondies aansnijdt. Verdeel vervolgens in 9 stukken (3x3).  

  8. De blondies kunnen 3-5 dagen bewaard blijven in een afgesloten voorraadpot en in de koelkast.



 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!


Love to hear from you !


Tisha x


243 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page