top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

HARTIGE WAFEL VAN HAVER EN ZOETE AARDAPPEL



Haver kan ook wel een oergraan genoemd worden. Daar waar het vroeger gebruikt werd als voornaamste voedsel voor veedieren, is het uitgegroeid tot het bekendste ontbijtgraan. Maar wist je dat haver ook gebruikt kan worden in tal van andere gerechten? Het heeft dan wel een vaste plaats op de ontbijttafel veroverd, maar bij mij krijgt het vooral een vast plekje in mijn voorraadkast. Naast dat ik er bijna dagelijks havermoutpap van maak, weet ik dit grassenras ook op andere manieren in gerechten te vermengen. En ja hoor, met een geslaagd resultaat!


Voor wie nog niet overtuigd is van de voordelen van haver, belicht ik deze nog een keertje hier. Vaak is haver 100% volkoren en dat maakt het rijk aan vezels. Volkoren granen bevorderen onze spijsvertering en daarbij ook een optimale darmwerking. Wil je extra vezels binnen krijgen? Gebruik dan vooral volkoren varianten, vervang tarwebloem door volkoren bloem en als laatste; wees gewoon creatief met haver en maak er granola van, rooster het en maak er een krokantje van voor door je salade, of gebruik de haver als basis in dit wafelrecept.

De havervlokken zijn ook dragers van enkele vitamines en mineralen. Dit maakt de voordelen van haver nog talrijker en zorgt er dus voor dat ons lichaam op de juiste manier gevoed wordt. Maak er dus een gewoonte van om dagelijks een portie haver toe te voegen aan je maaltijd(en), want het helpt je om een gezonde voedingsstijl aan te houden.


Ik ben zelf enorme fan van havermout, maar kan wel geloven dat sommige mensen dit niet zijn. Het is niet omdat havermout niet je meest trouwe vriend is, dat je daardoor haver moet schrappen en meteen moet denken dat je het niet lust. Variëren met haver is echt makkelijk en daarom laat ik jullie vandaag zien hoe dat moet!



Vind jij het ook zo belangrijk om te variëren met je maaltijden? Ik alleszins wel. Ik eet zelden of zelfs nooit iets op dezelfde manier. Ik maakte wel al eerder hartige wafels maar deed dit dus telkens met verschillende producten; ander meel, andere groenten, met of zonder ei, met of zonder toevoeging van een kaassoort, en natuurlijk met een mix van verse en gedroogde kruiden. Vandaag deel ik met jullie deze variant, gemaakt met havermeel en zoete aardappel aka de superknol.

De wafel wordt een tikkeltje zoeter, zachter en kruidiger door de toevoeging van de aardappel. Bovendien zorgt hij ervoor dat we nog meer vitamines en vezels binnenkrijgen.




VOEDINGSWAARDEN PER PERSOON (ong. 3 wafels/p incl topping):

619 kcalorieën

55,3g koolhydraten

24,7g vetten

38g eiwitten


- -


Ingrediënten (2 pers):

VOOR DE WAFELS

- 1 gekookte zoete aardappel (gemiddelde grootte)

- 120g havervlokken

- 120 ml amandelmelk

- 1 rauw ei

- bussel verse peterselie

- kruiden:

paprikapoeder, nootmuskaat, chilimix, lookpoeder, zwarte peper, zout

VOOR HET BELEG

- 125g kalkoen- of kippenfilet

- Salademix met wortel en witte kool

- 2 gekookte eitjes

- 1 baby avocado

- suikervrije caesar dressing / light mayonaise


- -


ZO MAAK JE HET:

  1. Kook op voorhand de eieren. Persoonlijk vind ik de kooktijd van eitjes op 7-8 minuten op zijn best.

  2. Bereid het wafelbeslag. Heb je de zoete aardappel nog niet gekookt, doe dit dan eerst.

  3. Verwarm je wafelijzer voor en vet het in met wat kokosolie of anti-bak spray.

  4. Bak nu de wafels in ongeveer 6 minuten (3 m/zijde) goudbruin en gaar. Het beslag is normaal voldoende voor 6 middelgrote wafels.

  5. Beleg de wafel nadien en werk af met de dressing.

TIP: je kan de wafels ook prima op voorhand maken. Maak ze opnieuw krokant door ze enkele minuten in de oven of in de air fryer op te warmen.

EXTRA TIP: je kan de wafels ook invriezen, natuurlijk wel zonder het beleg. Haal ze enkele uurtjes op voorhand uit de vriezer en laat ze ontdooien. Vervolgens pas je de eerste tip toe en je kan binnen enkele minuten terug smullen van jouw favoriete wafel!




 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!

Love to hear from you !



179 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page