top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

(GROENTE)NOEDELS MET KIP EN PINDASAUS

In één van mijn vorige blogberichten liet ik al vallen dat ik gek ben op de Oosterse keuken. Het verwonderd jullie waarschijnlijk niet dat ik vandaag opnieuw kies voor noedels. Ik koos ervoor dit te combineren met iets wat ik enorm liefheb: pindakaas! , in dit gerecht meer specifiek pindasaus gemaakt van pindakaas en kokosolie.



Pindanoten blijken een heleboel voordelen te hebben voor onze gezondheid. Zo zouden ze zelfs de kans op dementie en Alzheimer doen afnemen. Op vlak van voeding hebben ze vooral de eigenschap dat ze eiwit- en vezelrijk zijn. Daarnaast zitten ze ook vol mineralen die nodig zijn bij tal van processen die zich afspelen in ons lichaam. Ze bevatten onder andere een hoog gehalte aan magnesium en foliumzuur.

Het lijkt tegenstrijdig gezien het hoog vetgehalte in (pinda)noten, maar toch helpen ze om meer vet te verbranden. Ze bevatten overwegend veel van de onverzadigde component, en die zou de vetverbranding stimuleren. Ondanks het hoog vetgehalte, hebben pinda's toch een goede voedingswaarde. Ze bevatten wel veel calorieën, dus eet ze gedoseerd en niet dagelijks (zoals dat gaat met de meeste dingen in het leven ;))


Pinda's behoren eigenlijk niet tot de noten, ze groeien niet aan een boom maar namelijk onder de grond. Het zijn peulvruchten en dat maakt het familie van de kikkererwten, linzen en andere bonen. Hierdoor bevatten ze meer koolhydraten in vergelijking met andere noten. Het wordt wel minder gezond als je pindanoten gaat eten in zijn gezouten vorm. Of ze gebrand of ongebrand zijn, dat maakt op vlak van calorieën en gezondheid niet veel uit.


Net zoals pinda's geen noten zijn, is pindakaas ook geen kaas. Pindakaas is een mengsel van gemalen en vaak gebrande pinda's. Je neemt best de biologische soort, zo weet je zeker dat het product voor 100% uit pinda's bestaat. Dit is vaak ook te merken aan het olielaagje dat op de notenpasta komt te staan. Even roeren dus voor je proeft!

Bij sommige soorten en A-merken wordt wel eens suiker, extra olie of andere smaakmakers toegevoegd. Dit maakt de notenpasta natuurlijk heel wat minder gezond. Bekijk de ingrediëntenlijst als je zeker wilt zijn dat je de goede keuze maakt.



Op bovenstaand advies maakte ik zelf een tijdje geleden de uitzondering. Toen de keten Albert Heijn het nieuwe pindakaasmerk Mister Kitchens in de rekken bracht, kon ik dit niet weerstaan. De smaken klonken zo verleidelijk dat ik als pindakaasliefhebber vond dat ik weinig keuze had. Inmiddels heb ik al de smaken uitgeprobeerd, met uitzondering van de honing-chili. Ik krijg het persoonlijk niet warm van deze smaakcombinatie. Misschien iemand die me weet te overtuigen? Ik hoor het graag!



Na de pindakaas, brachten deze 3 Nederlanders ook andere indrukwekkende producten op de markt zoals vegan spreads, vegaburgers en zelfs worst! Wie benieuwd is, vindt meer info op hun website.


Naast dat ik hun pindakazen graag eet op mijn boterham, pannenkoek of bananenbrood, ben ik ze ook beginnen gebruiken bij hartige gerechten. Dit bracht mij tot het volgend recept waar ik echt erg tevreden van ben.

Het is een eiwitrijk gerecht gemaakt met fijne mie en groentenoedels. Pinda's en kokos, zijnde enkele van mijn favoriete smaakmakers in de Oosterse keuken, konden niet ontbreken. Al wat je nodig hebt is een spiralizer en onderstaand boodschappenlijstje.


VOEDINGSWAARDEN PER PORTIE (1 PERSOON):

672 kcalorieën

20,5g vet

73g koolhydraten

53,5g eiwit



INGREDIËNTEN (2 pers):

1 komkommer

1 gele courgette

2 wortelen

160g fijne mie

300g kipfiletreepjes

30g ongezouten pindanoten

1 bosui

2 el pindakaas 'kokos en maple syrop' (Mister Kitchens)

sojasaus + sesamolie


- - -


ZO MAAK JE HET:

  1. Leg de kipreepjes op een bakpapier en kruid ze naar wens. Ik gebruikte: curry- en paprikapoeder, grof zout en peper, chilimix en kippenkruiden. Plaats de kip in de oven voor een klein kwartiertje op 180°C.

  2. Kook de mienoedels volgens aanwijzingen van de verpakking.

  3. Was alle groenten en snijdt ze vervolgens met de spiralizer in de gewenste dikte en soort noedel.

  4. Voeg alle noedels samen en voeg vervolgens 1 el sojasaus en 1 el sesamolie toe.

  5. Hak de pindanoten fijn.

  6. Maak de pindasaus door in een klein mengkommetje de pindasaus en wat kokosolie toe toevoegen. Hou je van pittig, voeg dan extra wat soja- of teriyaki saus toe. Ook verse gember kan hier niet misstaan!

  7. Serveer warm met de pindasaus en verse bosui.



 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!

Love to hear from you !

92 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page