top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

GRIEKSE SALADE MET SCAMPI

Oh wat ga ik die zomerse salades missen de komende maanden ... hoewel dit echt een salade is die in elk seizoen gaat. Ook lekker koud, makkelijk te 'mealpreppen' en uiteraard: snel kaar!



Klein weetje over mij: ik ben echt geen visliefhebber. Ik lust weinig vissoorten en het is sowieso niet mijn eerste keuze om te eten. Maar ik hou van evenwichtigheid in mijn voedingspatroon en vind het daarom ook belangrijk om af en toe eens vis te eten.


Vis vs. vlees

Qua voedingswaarden zit er niet veel verschil op het eten van vlees of vis. In beide gevallen bestaan vis- of vleesproducten vooral uit eiwitten en vetten.

Echter de soort vetten zijn wel heel verschillend. Bij vlees zijn dat voornamelijk de verzadigde vetten, wat niet bevorderlijk is voor het cholesterolgehalte.

Vis bevat doorgaans meer onverzadigde vetzuren waardoor magere en vette vis dus beiden gezonde keuzes zijn.


Gezien ik geen visfan ben, koos ik voor scampi's. Ze zijn iets minder gezond voor het milieu, maar voor je eigen gezondheid zijn ze hartstikke goed: laag in calorieën, eiwitrijk en een juiste dosis aan vetten. Ik kies altijd voor scampi's uit de diepvries die al van te voren gepeld en ontdarmd zijn. Om toch een beetje aan het milieu te denken kies ik voor scampi's met een ASC-label (ze beantwoorden aan de normen voor duurzame kweek).


Ik combineerde dit veelzijdige diertje met Griekse tinten en het draaide uit in een frisse salade met kaas, zoete olijven en verse kruiden.


Wil je deze salade ook maken? Vindt hieronder het recept.


VOEDINGSWAARDEN PER PERSOON:

582 kcalorieën

46g koolhydraten

27g vetten

36.3g eiwitten


--


Ingrediënten (2 pers):

- 250g scampi's

- 1 teentje look

- 1 tl currypoeder

- sap van een citroen

- zwarte peper

- 250g snack komkommers

- 1 rode ui

- 250g snacktomaten

- verse peterselie

- 1 lente uitje

- 60g zoete olijven

- 60g saladeblokjes met kruiden (Lidl)

- 4 el zwarte olijven tapenade

- 100g basmatirijst met haver & linzen (Bon-Ri, Aldi)


--


ZO MAAK JE HET:

  1. Ontdooi je scampi's minstens 4 uur op voorhand en spoel ze onder de kraan. Dep ze nadien droog met keukenrol en ga vervolgens aan de slag met de kruiding. Koop je verse scampi's? Ga dan meteen aan de slag.

  2. Pers een teentje knoflook en verdeel dit met 1 el olijfolie en wat citroensap onder de scampi's. Kruid met currypoeder en zwarte peper. Zet even opzij.

  3. Kook de granenmix volgens de aanwijzingen op de verpakking. Laat even afkoelen en meng vervolgens met de olijventapenade.

  4. Was de groenten en snijdt ze naar jouw voorkeur.

  5. Bak de scampi's in een hete pan met olijfolie gaar. Vlak voor ze klaar zijn, voeg je het lente-uitje toe.

  6. Voeg de scampi's bij de rijst samen met de andere groenten.

  7. Verdeel er vervolgens de saladeblokjes over samen met de verse peterselie en eventueel extra lente ui.



 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!

Love to hear from you !

Tisha x

153 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page