top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

FRISSE COUSCOUSSALADE

Hoeft een hoofdmaaltijd voor jou niet altijd warm te zijn? Dan heb ik iets leuks voor jou in petto! Met deze frisse salade ben je ook tijdens de wintermaanden goed voorzien van de vitamines die je nodig hebt.



Couscous is één van mijn favoriete granen. Dit durumtarwe past werkelijk bij alles. Ik vind het matchen bij veel groenten en eet het zowel graag warm als koud. Ook met kruiden kan je enorm variëren. Het gaat goed bij vis, kip of vlees, maar kan evengoed vegetarisch geserveerd worden. Vandaag koos ik voor een minder voordehandliggende combo. Couscous en druiven zijn voor mijn part twee handen op één buik. Soms kan couscous wat droog smaken, maar de druif doet dit graan extra zoet en goed afsmaken.


Het is trouwens niet de eerste keer dat ik een fruitsoort gebruik in hartige gerechten. De meeste fruitsoorten gaan goed bij kaas en dat is precies wat ik jullie met dit gerecht wil laten proeven; mijn favoriete match op dit vlak is de druif in combinatie met geitenkaas.

De soort geitenkaas kan dan ook nog eens sterk verschillen. Daarom koos ik voor de milde variant die je terugvindt in bijna elke supermarkt: geitenkaasschijfjes gezoet met honing. Voor mijn part echt een topper om te combineren op je boterham, pizza of dus in deze rijkelijke salade.


Voor je lichaam extra te voeden tijdens deze donkere dagen koos ik voor een notenmix op basis van ongebrande en ongezoute noten. De noten voorzien ons van vitamines en mineralen, waaronder vitamine B en Ijzer. Kortweg: het is de ideale toevoeging aan deze salade. Tip: de meeste voedingsstoffen zitten in het velletje van de noot, koop dus een bio variant waar het product zijn natuurlijke staat zoveel mogelijk behoud!


Deze salade vormt de ideale start om je goede voornemens voor 2020 goed in te zetten.

Eet jij met me mee?


VOEDINGSWAARDEN PER PERSOON (1/2):


- -


Ingrediënten (2pers):

- 100g volkoren couscous

- 1 el walnootolie

- sap van 1/2 limoen

- 1 tl honing

- 125g geitenkaasschijfjes naturel of honing

- 100g groene druiven

- 50g notenmix (o.a. cashew-, hazel-, pecan-, wal-, pistache- en paranoten)

- 100g krulsla melange

- 90g parmaham


- -


ZO MAAK JE HET:

  1. Doe de couscous in een steelpannetje en giet er ongeveer 150-200ml gekookt water over. Doe er een deksel op en laat ca. 5 minuten rusten. Voeg nadien de olie, het limoensap en de honing toe en meng goed onder elkaar.

  2. Snijd tijdens het wachten de druiven door ze te halveren.

  3. Hak de noten fijn indien nodig.

  4. Verdeel de sla over twee salade bowls en schep er de couscous bovenop. Werk af met de druiven, de paramham en de verkruimelde geitenkaasschijfjes. Voeg tot slot nog wat peper toe en finish met de gehakte notenmix.



 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!

Love to hear from you !

56 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page