top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

FOOD TREND: HEALTHY ICE CREAM

Updated: Feb 5, 2019

" NEVER SETTLE FOR JUST ONE SCOOP! "



Ik ben een echte zoetekauw. Voor mij geen dag zonder fruit, een koekje, chocolade of een plak bananenbrood. Ook de ‘restgroep’ die deel uitmaakt van de voedingsdriehoek, past perfect binnen een gezonde levensstijl. Je moet alleen een manier zoeken om dit gezond te verantwoorden. In vele gevallen kan je suiker makkelijk vervangen door een volwaardig, gezonder en soms zelfs lekkerder alternatief. 


Mijn ontbijtjes zijn altijd zoet, en met de lunch gaat mijn voorkeur ook vaak naar de zoete kant: een boterham met pindakaas en banaan, of american pancakes met chocoladesaus, een smoothiebowl, noem maar op. Via mijn instagrampagina vinden jullie hier talloze voorbeelden van. Het liefst van al eet ik de hele dag tussendoortjes, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Één van deze zoete zondes is voor mij vast en zeker ijs.


Zomer of winter, ik zeg nooit nee tegen ijs. Ik deelde al een deel van deze liefde in een eerdere post. Nu kies ik ervoor om jullie een kleine update te geven van welke healthy en vaak vegan, ijssoorten ik al geproefd heb en welke momenteel mijn favoriet is. 


" It's always ice cream weather! "

 

Mijn allereerste ervaring was met Koupe proteïne ijs. Het banaanijs is hier waanzinnig lekker van. Het ijs bevat maar liefst 12g eiwit / 100g en maar 2,4g vet. Dat maakt het een ideale post work out maaltijd samen met wat vers fruit en granola! 

De voedselindustrie was duidelijk pro, want de voorbije jaren volgden tal van andere ondernemers en kwamen er ook andere ijssoorten op de markt. Tot hiertoe proefde ik enkel de fruitsoorten en chocolade maar onder andere Oppo, Beyers en Prof Grunschnabel kwamen met heerlijke smaken zoals zeezout caramel, cookies & cream, chocolate & hazelnut, bourbonvanille & kokos, ... moet ik nog doorgaan of kan je je kwijl nu al niet meer bedwingen? 

Ook via Instagram zag ik andere producenten hun best doen gretig in te spelen om de cravings van mensen die een gezonde levensstijl proberen te hanteren. Zo kwam ik op het merk Halo top. Zij hebben ondertussen ... smaken maar tot voor kort lieten ze ons op onze honger zitten want leverden ze niet aan België. Zo pas zag ik ze in het diepvriesvak staan en ik maakte spontaan een vreugdedansje. Yes!! Ondanks de vreemde blikken van de mensen rondom mij kon die dag niemand die lach op mijn gezicht doen verdwijnen. Een uitgebreidere post over mijn eerste ervaring met de smaak cinnamon roll volgt nog. De smaak is super intens en ook hier merk je niets van het feit dat dit ijs gezond is en veel minder suikers bevat. Integendeel: het is ongelooflijk lekker. Je gelooft nooit dat de macro’s van dit product correct zijn. 


Hieronder vinden jullie enkele gegevens terug ter vergelijking. 


Enkele experimentjes met deze lekkernijen konden niet ontbreken. Geef er een eigen twist aan, maar probeer ze hoe dan ook uit! 


Welke haal jij in huis? 


1. BRAMENCRUMBLE MET CHOCOLADE KOKOS IJS

Laat de naam je niet afschrikken, want dit vegan en lactosevrij ijs is waanzinnig lekker. Het is gemaakt met kokosmelk wat het een extra romige toets geeft!


Verkruimel 4 weetabixkoeken grof en meng met 1 el honing en 1 el kokosolie. Voeg vervolgens 75 gram bramen toe. Doe de crumble in een ovenschaal en bak op 200 graden in 20-30 minuten goudbruin. Serveer warm met een bolletje ijs.


2. CHOCOLATE CHIP WAFELS MET COOKIES & CREAM IJS

Dit ijsmerk heeft inmiddels al een uitgebreide collectie wat het nog moeilijker maakt om te kiezen. In België verkopen ze jammer genoeg nog maar een 3-tal soorten, waaronder de cookies & cream en de salted caramel. Persoonlijk vind ik de smaak minder omdat de steviazoetstof hard doorsmaakt. In mijn tube waren er ook maar weinig stukjes chocolade en koek terug te vinden. Toch blijf ik benieuwd naar hun andere smaken en hoop ik ze binnenkort te ontdekken. Ik bedoel .. coffee cupcake en cinnamon oat cluster?! Come to Belgium, ASAP!



Meng 60g boekweitmeel, 5g bakpoeder en 1 el cacaopoeder in een ruime mengkom. In een aparte kom meng je 50g kwark samen met 90ml cacao havermelk. Voeg dit mengsel toe aan de bloem. Schep als laatst 1 el pure chocolade druppels toe. Verwarm je wafelijzer en smeer het in met wat kokosolie. Bak ongeveer 3 wafels van het mengsel. Bak voldoende lang, dan worden ze extra krokant! Top met wat verse aardbeien, het ijs en chocolade muesli.


3. HEALTHY PROTEÏNE IJSKOFFIE

Ik ben geen coffeelover maar ijskoffie is één van mijn guilty pleasures. Vaak wordt dit gemaakt met roomijs en wordt er extra suiker aan toegevoegd. Om het helemaal af te maken wordt het geserveerd met een grote toef slagroom en nog wat karamelsiroop voor de garnering. Gelukkig bestaat er ook een gezonde versie: geen suikerbom maar wel een echte eiwitbom! Met slechts enkele ingrediënten tover jij dit verkoelende drankje op tafel.


Mix in een krachtige blender: 1 kopje espresso, 1 scoop eiwitpoeder, 100ml mokka ijs, 1 tl vanille extract. Serveer onmiddellijk met enkele ijsblokjes.


4. BANANENPANNENKOEKJES MET CHOCOLADE IJS

Bestaat er een betere combinatie dan chocolade en banaan? Dit ijs komt helemaal tot zijn recht in dit makkelijk pannenkoekenrecept!

Meng 60g gemalen havervlokken met 1 el bakpoeder en 1/2 scoop eiwitpoeder (smaak: tiramisu). Prak 1 rijpe banaan in een klein mengkommetje samen met 60g Griekse yoghurt. Mix vervolgens alles door elkaar en bak een 6-tal pannenkoekjes in een koekenpan verhit met kokosolie. Top met het ijs en wat krokante chocolade muesli.


- - -


Heb je zelf nog andere ideeën of andere merken die gezond ijs verkopen?

Laat het me even weten!



 


97 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page