top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

FLATBREAD MET KIPPENBALLETJES

Eens een keer wat anders dan brood, pitabroodjes of tortilla's zijn deze flatbreads met zelfgemaakte kipgehaktballetjes. Echt een ideaal gerechtje voor een zonnige avond als deze!



Ik ben nieuwsgezind en dit niet alleen in de keuken. Een nieuw decoratiestukje hier of daar, ik kom minstens 1 x / maand met iets nieuws thuis. Ook op keukenvlak experimenteer ik non-stop. Zo wordt eten nooit saai en tenslotte eet je veel op een dag (ik toch alleszins, haha ;)). Het belangrijkste blijft voor mij om gezond maar ook te kunnen genieten van wat er op mijn bord komt. Als daar een nieuw ingrediënt aan te pas komt, wordt ik alleen nog maar enthousiaster. Ik ging aan de slag met Libanese (Arabische) flatbreads of platbrood.


Het brood is ideaal voor een avondje drinks en dips. Het scheurt gemakkelijk en is heerlijk bij dips uit de Mediterraanse keuken. Het heeft een heel andere textuur dan wij uit het Westen gewoon zijn. Ik gebruikte het brood als een soort enveloppe om te dienen als vulling. Je kan het natuurlijk ook rijkelijk beleggen met hummus en gegrilde groenten of je kan het gebruiken als basis voor te dippen in verschillende homemade spreads.


De kippengehaktballetjes zijn daarom niet per se Mediterraans maar ik hou gewoon van kippengehakt. Ik gebruik zelden nog gewoon gehakt en met de juiste specerijen draai je handig je zelfgemaakte balletjes en wordt het toch een tikkeltje specialer. Genieten aldus zeker, hier volgt het recept.




 

VOEDINGSWAARDEN PER PERSOON (2 stks/persoon):

568 kcalorieën

65.2g koolhydraten

18.5g vetten

33.7g eiwitten


--


Ingrediënten:


- 1/2 blikje maïskorrels

- 150g pittige rauwkost

- 1 bosuitje

- enkele blaadjes kropsla

- 250g kippengehakt

- 1 tl mosterd

- paprikapoeder

- komijnpoeder


DRESSING (niet op foto):

- 100g Griekse yoghurt

- 2 el Honing Mosterd Dressing

- vers citroensap

- zwarte peper

--


ZO MAAK JE HET:


  1. Maak het kippengehakt mals en meng het met de mosterd, een gesneden bosuitje en de kruiden. Breng extra op smaak met zwarte peper en wat zeezout. Rol er vervolgens balletjes van: ik rolde 3 balletjes / broodje.

  2. Maak ondertussen de broodjes klaar, dit kan zowel in de magnetron als in de oven (zie instructies op de verpakking).

  3. Verhit een pan met olie en bak de balletjes bruin. Dit neemt ongeveer 5 - 7 minuten in beslag.

  4. Neem nog even de tijd om een dressing te maken: zie ingrediënten hierboven.

  5. Ondertussen kan je het brood al beleggen met de gekozen groenten.

  6. Verdeel tenslotte de balletjes en dressing over het brood.




 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!

Love to hear from you !

Tisha x


178 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page