top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

EASTER CHEESE CAKE BARS

Yes, ik heb zo genoten van de paasperiode!

Voor een chocoladeliefhebber zoals ik, is dit dubbel en dik feest. Ik slaag dit feestje dus zeker niet over en speciaal om die reden heb ik een heel leuk receptje voor jullie in petto!



 

Op mijn to-do lijstje staat al lang om eens een soort van vegan energy bar te proberen, maar dat is er tot hiertoe nog niet van gekomen. De vegan component hoeft niet per se voor mij, maar de verschillende laagjes vind ik absoluut leuk om naar te kijken. Een zoet baksel met chocolade krijgt bij mij altijd een streepje voor. En: Pasen zonder chocolade kan niet doorgaan toch?!

Als Quaker ambassadeur ben ik met mijn gat in de boter gevallen. Van tijd tot tijd krijg ik een heel leuk pakket vol met (nieuwe) producten toegestuurd. Hoewel ik en mijn vriend er gek op zijn, laten we anderen ook graag meegenieten en kennismaken met Quaker. In tijde van Corona is deze leuke gewoonte echter moeilijk toe te passen.

De havermoutbreaks van Quaker zijn super super super lekker. Helaas waren ze bijna tegen de vervaldatum. Daarom besloot ik om de breaks te verwerken in dit toetje: dat was de beste beslissing ooit!

Door de vruchten die verwerkt zijn in de breaks, krijg je een subtiele toets van marsepein in het onderste gedeelte van de bar. Ik lust geen marsepein, maar wow, deze smaak is geweldig! De tweede laag bestaat uit een vulling op basis van crème fraiche en kokoskwark. Hierdoor krijg je een romige textuur met subtiele toets van kokos. De paaseitjes konden niet ontbreken en duwde ik zachtjes in de gesmolten chocolade. resultaat: een super lekker toetje voor op het Paasfeest, of voor daarna.

Qua gezondheidswaarden kan ik eerlijk toegeven dat dit niet mijn meest verantwoord tussendoortje is. Ik gebruikte echter wel producten die ik koos met een bewuste kijk op de verhouding in macro’s.


VOEDINGSWAARDEN PER PORTIE(1/9):

231 kcalorieën

10.1g vet

29.4g koolhydraten

5.5g eiwitten

- -


Ingrediënten:

- 30g amandelmeel (Sukrin)

- 100g ontpitte dadels

- 4 el agave siroop

- 1 potje crème fraiche light (125g)

- 125g kokos kwark (Melkunie)

- 1 gelatine blaadje

- 100g praline chocolade zonder toegevoegde suikers (Ambiente, Aldi)

- 4 stuks van je favoriete paaseitjes


- -


ZO MAAK JE HET:


  1. Laat de dadels een half uurtje weken in lauwwarm water.

  2. Maak de dadels stroperig door middel van de blender. Fijngehakte dadels kunnen ook gebruikt worden, maar de stroperige textuur zorgt voor een betere binding. Je kan het agavesiroop al toevoegen. Hierdoor help je je blender een handje.

  3. Verkruimel de havermoutbreaks in de blender en voeg nadien het amandelmeel toe.

  4. Je hebt nu alle ingrediënten klaar voor het maken van je eerste laag. Voeg beiden preparaties samen. Neem een geschikte vorm (ik gebruikte een brownievorm, zeker groot genoeg) en duw het deeg met behulp van een lepel (de onderkant) stevig aan op de bodem. Zet vervolgens 1/2 uur in de diepvries.

  5. Week het gelatineblaadje in een kommetje. Zorg dat het water waarin je de gelatineblaadjes weekt koud is, anders zou het al gedeeltelijk oplossen.

  6. Meng de crème fraiche met de kwark en schep dit in een steelpannetje. Zet op een laag vuurtje om vervolgens de gelatine hierin op te lossen. Als de gelatine niet meer zichtbaar is, mag het pannetje van het vuur gehaald worden. Het is niet nodig dat het mengsel aan de kook wordt gebracht.

  7. Verdeel dit vervolgens over de eerste laag en zet opnieuw 1/2 uur in de diepvriezer.

  8. Smelt de chocolade au bain marie en ontdoe alvast je favoriete paaseitjes van hun kleurrijk jasje.

  9. Tot slot verdeel je de gesmolten chocolade over de tweede laag en duw je de paaseitjes in de chocolade. Je zou 9 porties kunnen bekomen dus voorzie ieder deeltje op zijn minst van wat paasdecoratie, dat maakt het leuker toch?! ;)) Laat je bij deze stap gerust gaan.

  10. Zet opnieuw voor 1/2 uur in de vriezer. Haal de creatie nadien uit de vriezer en snijdt met een groot mes in 9 stukken.

  11. Je kan de bars best in de diepvriezer laten staan of je kiest ervoor ze in één keer te serveren en te consumeren. De overschotjes kunnen best bewaard worden in de ijskast maar het is zonde om ze te lang te laten staan!






 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!


Love to hear from you,

Tisha x

196 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page