top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

DETOX BLOG

Hi allemaal!

Wie me volgt op Instagram, zag dat ik vorige week een weekje vakantie had en op die maandag gestart ben met een detox plan. Het plan bestaat voornamelijk uit de inname van (rauwe) groenten en smoothies, weinig koolhydraten maar wel gezonde vetten zoals noten en vis.


Waarom detoxen?


Het is niet zo dat ik gewoon een trend wou volgen en mezelf volledig wil overgeven aan een of ander experiment. Sinds 2,5 jaar heb ik het‘zorgen voor mezelf in verschillende facetten’, op de eerste plaats gezet. Een hele zoektocht naar zelfliefde, die niet volledig afhankelijk is van de buitenkant. Ik vond een passie voor gezonde voeding en startte een blog. Ik vond gedrevenheid in krachttraining en heb werkelijk het gevoel dat het me sterker maakt elke dag. Iets wat je 100% voor jezelf doet is de krachtigste motivator.


Er zit een zekere structuur in mijn eet- en bewegingspatroon en soms voel ik de behoefte om dat even ‘volledig’ door elkaar te halen en te veranderen. Hoewel ik best tevreden was én erg gelukkig was/ben! , had ik het gevoel dat verandering nodig was om ‘sleur’ te voorkomen. Ik koos voor de detox omdat het vooral gericht is op vetverbranding. Dit is ook een ideale combi met de cardiotrainingen die ik regelmatig doe. Mijn doel lag niet prioritair bij het behalen van gewichtsverlies maar gezien ik al geruime tijd schommel rond hetzelfde, zouden die laatste ‘overtollige’ kilo’s wel eens mogen verdwijnen.

Een detox is bovendien ook een soort zuivering van je lichaam en probeert de slechte stoffen die er in circuleren, te elimineren. Ons lichaam is vrij goed in staat om die taak zelf uit te voeren, maar door verschillende factoren zoals stress, overmatig alcoholgebruik, suikers, onregelmatige voeding, ed. kunnen die toxines zodanig ophopen dat het lichaam ze niet meer verwerkt krijgt en een detoxkuur dus kan helpen.

Op dat vlak was ik benieuwd of dit merkbaar zou zijn in bv. de toestand van je huid, haargroei en stofwisseling. Hoewel ik een heel gevarieerd en voedzaam eetpatroon heb, heb ik jammer genoeg een algemeen ’slecht/traag’ metabolisme en een slechte darmtransit. Door de inname van vezels aanzienlijk te verhogen, dacht ik ook op dit vlak verandering te ervaren. 


Je vindt de link naar de detox die ik gevolgd heb hier:


Ik gebruikte dit basisschema en veranderde enkele dingen in het kader van eigen voorkeur. Een voorbeeldschema van mijn eerste week vinden jullie onderaan deze blog.





Mijn ervaring


De start op maandag was niet bepaald geweldig. Een groene smoothie met definetely de verkeerde samenstelling. Dat wordt oefenen dus, dacht ik! Voor de training drink je kokoswater, maar bleek dat ik dit echt niet lekker vind. Ondanks de moeizame start heb ik de volgende dagen echt wel van heel wat voeding genoten.

Doorheen de week deed ik zoveel mogelijk voorbereidingswerk en ging ik echt meal preppen. Dit is een must en verhoogd gegarandeerd je slaagkans.


Dit is de lunch die ik meenam op uitstap naar de Beekse Bergen.



Ik heb me gans de week goed in mijn vel gevoeld. Geen groot contrast met mijn energielevel, geen hongerpieken en ook geen cravings naar zoet. de weegschaal gaf na 5 dagen bijna -3kg aan. Het resultaat op dat vlak is dus duidelijk effectief en snel op te merken. Ik maak hierbij wel de noot dat ik best al wel een gezonde levensstijl had voor de start, met een 5-tal dagen sporten wat zeker meespeelt.

Ik vond het eten bovendien erg lekker. Doordat je veel rauwe groenten eet, proef je opnieuw hun eigen pure smaak. Ik leerde ook opnieuw vis op het menu te brengen. Deze inspiratie neem ik mee in de toekomst om nieuwe recepten te bedenken.


Ik had de detox ongeveer 2 weken van tevoren gepland. Alleszins ik wist dat ik ervoor ging gaan. Ondertussen verjaarde mijn schoonmoeder en plande we voor haar een etentje. Ook besliste ik om met mijn zusje een foodietrip te boeken naar Rotterdam. Ik had voor mezelf beslist die dagen weinig rekening te houden met de detox en gewoon te genieten gezien het daar in het leven volgens mij het maximum om moet draaien. Maandag zou ik gewoon opnieuw starten.


Nieuwe week, nieuwe kansen!


Maandagdipje


Op maandagochtend gooide dat cijfer op de weegschaal roet in het eten. Letterlijk alle kilo’s waren er gewoon weer bij. Die dag in de sportschool was ook niet wat het moest zijn en toen kwamen de twijfels. Wat als ik spiermassa verlies, de koolhydraten leken magneten en zorgden voor een echt jojo-effect. Ik denk dat het contrast gewoon te groot was hoewel ik tijdens het weekend ook gewoon een smoothiebowl at, een XL salade en dé lekkerste tempeh peanut sauce saté. Ik deed geen bezoekje aan een pitazaak of de Mcdo.

Ik heb deze twijfels openlijk geuit via mijn Instagram account gewoon omdat ik mezelf ook kwetsbaar wil tonen en dat ook de realiteit is. Die dag was een rollercoaster van emoties voor mij. Emotioneel botste ik met een enorm gevoel van teleurstelling, falen en de confrontatie met mijn perfectionisme. Ik besliste die avond te stoppen met de detox en terug over te gaan naar mijn gekende structuur die goed en vertrouwd voelt, ook bestaat uit voedzame dingen maar het voedingsaspect het tenminste niet volledig overneemt.



Conclusie


Ik heb geen spijt en zie het als de bevestiging dat het leven 1 grote leerschool is. De confrontatie met moeilijke dingen moet er soms zijn om jezelf alert te houden en jezelf af en toe te confronteren dat je de lat niet te hoog mag leggen. Het zet de dingen voor mijn alleszins terug in perspectief en achteraf bedenk ik dat dat misschien net was wat ik nodig had; even afwijken, reflecteren en concluderen, om nadien terug focus te vinden.

De balans naar een gezonde levensstijl is een totaalplaatje en noch voeding noch fysiek mag hierin volledig domineren.


Ik raad de detox niet aan in combinatie met intensieve krachttraining daar het onvoldoende koolhydraten en eiwitten biedt om je training vol te kunnen houden.

Dit was voor mij de grootste doorslaggevende factor om met de detox te stoppen. De combinatie is zo goed als onmogelijk; de kans dat je met dit dieet spiermassa verliest is aanzienlijk en moet je dus mee in overweging nemen. Wil je de focus leggen op de juiste verbranding, nl. de verbranding van vetten, dan kan dat zeker aan de hand van andere diëten of voedingsgewoonten.


Schema detoxplan: week 1

Ik hoop jullie hier mee op de hoogte te hebben gebracht van mijn challenge en de ervaringen hierover. Wie nog vragen heeft kan me steeds contacteren!


 

Liefs,

Tisha ♡

149 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page