top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

COOKIE DOUGH PROTEIN BALLS

Heb je ooit al eens een gezonde versie van een praline gegeten? Ik denk dat ik zonet ontdekt heb hoe dat smaakt!


Ik ben zelf echt een liefhebber van chocolade. Ik zal niet vaak een stuk chocolade afslaan, maar weet wel dat dit zeker geen gezonde keuze is. Chocolade is eigenlijk puur een mengsel van cacaopoeder, cacaoboter en suiker. Het bevat veel verzadigde vetten en je kan het wel echt een caloriebommetje noemen. Toch bestaat er ook chocolade die gezonder is. De pure, bittere chocolade met een hoog cacaopercentage (boven de 70%) is al een veel verantwoordere keuze. Natuurlijk mogen we ook iets hebben hé. Ik zou zelf ook niet zonder chocolade kunnen! Daarom maakte ik een snack dat omhult is met pure chocolade en nog meer lekkers vanbinnen. Geen schuldgevoel nodig bij het eten van deze eiwitrijke snack, het is lekker én het is voedzaam!


Kikkererwten zijn een uitstekende basis om te verwerken in zoetigheid. Deze peulvrucht bevat veel vezels en met zijn nootachtige smaak kan het dus perfect verstopt worden in een zoet gerecht. Ik maakte er onder andere pancakes, bananenbrood en een breakfast cookie dough bowl mee. (je vindt deze recepten ook op mijn blog!)

Dat laatste was echter al een lange tijd geleden en bij het zien van 6 blikken kikkererwten in mijn uitpuilende voorraadkast, was het tijd om dit nog eens over te doen. Ik hou echter wel van wat uitdaging dus ik dacht, we gaan het anders aanpakken. Gezien ik al ontbeten had werd het geen breakfast bowl, maar een zoete snack voor tussendoor dat snel bereid is en dat je ook lang kan bewaren. Ondanks ik van kikkererwten hou, vind ik de gedachte om het te verwerken in iets zoets toch niet zo aantrekkelijk. Maar het allerleukste? Breng het op smaak en je proeft er werkelijk NIETS van!


Dus dit experiment beoordeel ik als meer dan geslaagd, uitstekend zelfs. Ik ga hier zeker nog verder mee experimenteren, en als jullie dat trouwens ook graag doen: hieronder vind je het recept!



 

VOEDINGSWAARDEN PER PORTIE (1/11):

127 kcalorieën

7g vetten

12.5g koolhydraten

3.8g eiwitten


- -


Ingrediënten:

- 1 blik kikkererwten (265g)

- snuifje zout

- 30g pindakaas (smaak: Amandel Speculaas van Mister Kitchen)

- 25g eiwitpoeder (vanille): ik gebruikte de Herbalife PDM in vanillesmaak

- 50g speculaas chocolade druppels

- 100g pure chocolade Caramel 70% (Lidl)


**je kan ook gaan voor een gewone variant: vervang de pindakaas dan door naturel pindapasta en gebruik pure chocolade druppels

**heb je geen Sukrin Gold? Vervang het dan door een andere zoetmaker, bv. kokosbloesemsuiker


- -


ZO MAAK JE HET:


  1. Doe alle ingrediënten in de blender behalve de chocolade druppels en chocolade. Gaat dit wat moeilijk? Voeg dan wat melk toe.

  2. Meng er nadien de chocolade druppels onder.

  3. Smelt de caramel chocolade au bain marie.

  4. Vorm 11 balletjes van het cookie dough mengsel en leg deze op een bakplaat of ruime vlakke schaal.

  5. Dompel de balletjes met een grote soeplepel in de chocolade en leg ze nadien terug op het vlak.

  6. Zet de balletjes voor minstens 1 uur in de ijskast tot de chocolade volledig hard geworden is.

  7. Tip: bewaar voor het lekkerste resultaat afgesloten in de ijskast.

  8. Deze balletjes blijven tot 1 week goed!





 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!

Love to hear from you !


Tisha x

162 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page