top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

CHICKEN SHAWARMA BOWL




Jullie merken dat ik de laatste tijd wat vaker gerechten post die kunnen dienen als inspiratie voor de lunch of het avondeten. Ondanks ik een echte ontbijtfanaat ben, weet ik dat hier veel vraag naar is. Je dag gezond en verzadigd afronden kan echt bevredigend werken. Een voedzame maaltijd voorkomt dat je nog trek hebt en vervolgens gaat snaaien met een pak chips in de zetel voor tv. Wel: ik ben ervan overtuigd dat dit niet het geval zal zijn na het eten van deze bowl!


Het is niet meteen een opgave voor mij om gezond eten aantrekkelijk te maken. Ik eet graag groenten en ben geen viesneus. Ik probeer graag nieuwe dingen uit en werk graag met seizoensgebonden producten. Voor mij is naar de supermarkt gaan een feestje en kom ik altijd wel thuis met iets wat aanvankelijk niet op mijn winkellijstje stond.

Een tip die ik jullie geef is ook om regelmatig een kijkje te nemen in de reclame. Zo zie je wat er in de promo is en doe je tegelijkertijd inspiratie op. Je geeft minder geld uit en kan alvast je winkellijstje gaan voorbereiden. En dat is wat er gebeurd is: ik zag dat de kipkebab in promotie stond, had hier trek in maar wou het toch gezond houden, dus besloot ik het te gebruiken in een salade. En kijk wat ontstond: eat the rainbow!




In de zomer probeer ik ook steeds te werken met verse kruiden uit de eigen tuin. Ik kocht enkele plantjes en zaadjes en ging aan de slag met zaaien, potten en planten. Ik vind het altijd heel fascinerend om de natuur te zien groeien. Het maakt me oprecht blij en trots als ik zie dat het me uiteindelijk gelukt is om de plantjes te verzorgen en ze dan ook daadwerkelijk te zien groeien. Het klinkt stom, maar het zit in de kleine dingen toch?

Met verse peterselie en muntblaadjes uit de tuin maakte ik een frisse dressing op basis van Griekse yoghurt. Door gebruik te maken van yoghurt in plaats van mayonaise wordt de dressing extra fris en blijft hij toch 'vol'. Het geeft een minder zwaar gevoel en bevat weliswaar minder vet. Het sausje is zeer makkelijk te maken en gaat ook goed bij andere salades of als dip bij de barbecue bijvoorbeeld.


Het hoeft niet moeilijk te zijn om lekker te zijn: deze salade is low carb maar bevat wel veel eiwitten en door de verschillende smaken die terugkomen in de salade, denk ik niet dat je dat stuk brood, die rijst of die friet zal missen. Moest je toch meer behoefte hebben aan koolhydraten, kies dan voor een volkoren graanvariant of rooster een volkoren pitabroodje voor erbij.



 

VOEDINGSWAARDEN PER PERSOON:

542 kcalorieën

17.7g koolhydraten

30.3g vetten

47.8g eiwitten


--


Ingrediënten (2 personen):


- 100g babyspinazie

- 100g gemengde slamix

- 200g snacktomaten

- ½ komkommer

- 1 rode ui

- 60g feta kaas

- 4 el hummus natuur

- 300g kippenkebab


VOOR DE DRESSING:

- 150g Griekse yoghurt

- 1 teentje look

- Scheutje citroensap

- Verse peterselie

- Verse munt

- Zwarte peper


--


ZO MAAK JE HET:

  1. Simpeler als deze bowl kan gewoon niet: was en snijdt alle groenten. Gebruik vervolgens de spinazie en sla als basis en beleg de kom met de rest van de groenten.

  2. Bak de kebab en terwijl maak je de dressing.

  3. Dressing: Pers de knoflook uit en voeg dit bij de Griekse yoghurt samen met wat citroensap. Hak de verse kruiden fijn en voeg deze vervolgens toe. Breng op smaak met peper. Zet even opzij.

  4. Voeg als laatste de kebab toe aan je bowl en verkruimel de feta erover.

  5. Schep per bowl 2 lepels hummus op de top en werk af met de verse muntdressing.


 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!

Love to hear from you !

Tisha x

84 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page