top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

CHEESECAKE MET SPECULAAS EN KARAMEL

Yay, weer een soort healthy cheesecake om te delen met jullie!

Ik heb vakantie en dat mag (/MOET) gevierd worden toch?

Hoewel ik mijn job heel erg graag doe, kan ik af en toe wel een break gebruiken. Om een stukje over mezelf te vertellen: ik ben psychiatrische verpleegkundige. Een boeiende job met heel wat uitdaging. Ook op persoonlijk vlak niet altijd even simpel. Hoe druk ik het beste uit wat ik hiermee precies bedoel? Wel: daar een behandeling voor psychische klachten ten opzichte van lichamelijke klachten zeer individueel, en dus niet zwart-wit kan benaderd worden, gebruik je jezelf als verpleegkundige vaak als persoonlijk ‘instrument’. Naast de behandelingsmethodss en therapieën die ik gezien heb in mijn studies, leg je er ook een groot deel van jezelf in, vanuit ervaring en intuïtie. Het tonen van begrip en empathie is als psychiatrisch verpleegkundige net een tikkeltje belangrijker. Ik bedoel maar: naast het feit dat ik heel veel voldoening haal uit mijn job, is het op psychisch vlak best intensief. Sowieso heeft iedereen wel eens nood aan vakantie en dat moment is voor mij vandaag aangebroken! Ik wil niet blijven zaniken over hoe blij ik ben dat ik 3 weken vakantie heb, maar wil toch nog iets toevoegen aan dit bericht alvorens ik het receptje met jullie deel. Met het delen van zoetigheid en dus o.a. cheesecake recepten wil ik onrechtstreeks ook benadrukken dat een gezonde levensstijl heus niet gepaard gaat met het eten van alleen magere kost! Door de recepten iets wat aan te passen aan traditionele desserts of gebak, maak jij in een handomdraai een verantwoorde cheesecake klaar. Ik proef geen verschil en ben werkelijk helemaal weg van de combinatie caramel + speculaas! Ik gebruikte voor deze cheesecake mijn homemade cinnamon cookie granola. Binnenkort is deze weer bij mij te bestellen! Kan je niet wachten? De granola is uiteraard ook te vervangen door andere neutrale muesli- of granolasoorten. Experimenteer je graag? Gebruik je inlevingsvermogen en laat me hoe dan ook weten wat jij van dit receptje vond!


Liefs en tot snel! X



 


VOEDINGSWAARDEN PER PERSOON (1/8): 286 kcalorieën 15,4g vetten 24,5g koolhydraten Waarvan suikers: 14,9g 11,4g eiwitten ** dit recept bevat geen toegevoegde suikers!

--


Ingrediënten:


BODEM:

- 125g volkoren speculaas

- 75g cinnamon cookie granola (of andere muesli/granola die er bij past)

- snuifje kaneel

- 100g appelmoes 0% toegevoegde suikers (bv. HAK)

- 25g kokosolie

VULLING:

- 200g kokosyoghurt

- 300g zuivelspread light

- 2 el ahornsiroop

- 3 eieren

- 1 eiwit

- snuifje kaneel

TOPPING:

- extra granola + speculaas

- snuifje kaneel


--


ZO MAAK JE HET:


  1. Verwarm de oven voor op 170 graden.

  2. Gebruik een springvorm van ca. 24 cm. Bedek de bodem en de randen met bakfolie.

  3. We maken eerst de bodem: blend of verkruimel de speculaas samen met de granola tot een iets fijnere massa. Vergeet de kaneel niet voor een extra aroma! Meng hieronder de appelmoes en de gesmolten kokosolie.

  4. Schep het mengsel vervolgens in de met bakpapier beklede springvorm. Duw het goed aan tegen de bodem. Zorg ervoor dat gans de springvorm bodem is bedekt.

  5. Plaats de springvorm nu in de oven voor een kwartiertje.

  6. Terwijl maak je het beslag voor de vulling van de cheesecake: dit kan je gewoon manueel doen.

  7. Meng de yoghurt samen met de zuivelspread, de ahornsiroop en de speculaaspasta onder elkaar. Kluts de eieren samen met het extra eiwit goed onder elkaar. Schep dit vervolgens bij de rest van de cheesecake vulling. Kruid ook hier wat extra bij met kaneel.

  8. Schep het mengsel op de bodem en plaats voor nog eens 45 minuten in de oven. Je merkt vanzelf wel wanneer de cheesecake klaar is: een licht goudbruin randje verschijnt bovenop de kaastaart.

  9. Laat afkoelen en schep vlak voor het dresseren nog wat granola en speculaas stukjes op de cheesecake.

  10. Werk af met een swirl heerlijke caramelsaus!





 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!

Love to hear from you !


x Tisha





222 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page