top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

BURGER (in a) BOWL

Dit klinkt toch echt als puur comfort & weekend food hé?!


Misschien voor de nieuwelingen nog even de herhaling: ik maak gerechten bijna nooit hetzelfde. Altijd is er wel iets dat ik verander, toevoeg of net weglaat. Veel gerechten zijn geïnspireerd op eerder gemaakte creaties die ik lekker vond, of ingrediënten die ik gewoon super lekker vind passen bij elkaar en waar ik dan andere dingen aan toevoeg of mee experimenteer. Dit gerecht echter, heb ik op korte tijd 2 x IDENTIEK nagemaakt! Zowel ik als mijn vriend vonden het zo goed in de smaak vallen. 1 tip: de krokante air-fryer frietjes hebben er vast en zeker iets mee te maken!


Nog nooit kreeg ik mijn frietjes zo crispy en ondertussen hebben we de air-fryer toch al meer dan 3 jaar geloof ik. De tijd dat er gezegd werd dat je geen olie hoeft te gebruiken bij frietjes die in de oven of airfryer gaan, is wel gepasseerd geloof ik. Het is wel degelijk nodig naar mijn mening om deze op smaak te brengen en een handje te helpen.

Voordien werden mijn frietjes heel snel zwart en smaakte ze dus redelijk aangebakken. Niet smakelijk om te zien, en ook niet om te eten.

Ik probeerde verschillende dingen: niet wassen, wel wassen, niet laten weken maar gewoon afspoelen, de schil er aan of de schil er af, wel of geen zout gebruiken, NOEM HET MAAR OP.

Toen ik op die bewuste zaterdag nog eens een poging deed, maakte ik een instant vreugdedansje bij het openen van de airfryer. YAY, FINALLY SOME GOOD FRIES!

En uiteraard wil ik mijn tips met jullie delen. Hier komen ze!


TIPS VOOR KROKANTE FRIETJES UIT DE AIRFRYER

  • Schil je aardappelen of friet groenten niet!

  • Voor het beste resultaat: mix de gewone aardappel met een andere soort groenten zoals bv. zoete of paarse aardappelen, knolselder, pastinaak, wortel

  • Leg ze voor 10 minuten in de afwasbak ondergedompeld in water OF was ze gewoon onder stromend koud water. Ik merkte bij beide methodieken geen verschil.

  • Gebruik zonnebloemolie!

  • Gebruik zout voor je de frietjes bakt en meng het met de olie.

  • Bak de frietjes in 2 keer gaar. Dit de eerste x voor 20 min en de tweede x voor 5-10 minuten.

  • Kijk regelmatig en shake een keer of 5 met de airfryer zodat alle kanten goed en krokant bakken.


Ingrediënten (2 personen):

  • 400g gewone (friet) aardappel en zoete aardappel

  • 1 pakje kropsla

  • 1/4 komkommer

  • 1 baby avocado

  • 200g snacktomaten mix

  • 300g magere gehakte steak

  • 2 plakken belegen kaas (light)

  • Frites saus

  • Salade dressing bv. Blue cheese dressing van Prozis

  • Hoofdkruiden: zwarte peper, zeezout


- -

ZO MAAK JE HET:


Ik denk dat er niet veel uitleg nodig is bij deze bowl. Alles spreekt voor zich!

  1. spoel de aardappelen af en snijdt in de gewenste dikte voor de frietjes. Pas de tips toe van hierboven om ze tot krokante frietjes te bakken!

  2. Ondertussen bak je de magere gehakte strak: gebruik een houten lepel om de steakburgers te verkruimelen tot gehakt. Kruid het gehakt met de gewenste kruiden.

  3. Bereid ondertussen de groentjes en side salad voor.

  4. Dresseer op je bord en werk af met de kaas gesneden tot stukje en de Frites saus.


Happy friday!




 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!

Love to hear from you !

Tisha x

99 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page