top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

BROCCOLI AARDAPPELTAART

Yay, het eerste herfst ovengerecht is vanaf vandaag een feit. De komende weken zal ik zeker nog meer inspo delen om de herfst goed en gezond door te komen, vandaag maak ik alvast een kickstart met deze hartige taart!



Ik denk dat broccoli één van mijn favoriete groenten is als we het hebben over klaargemaakte groenten (groenten die je niet rauw kunt eten). Het leuke is dat broccoli heel het jaar door te vinden is in de winkel en je er dus altijd van kan smullen als je er zin in hebt! Op een pizza, in een pasta, een roerbak of in een graansalade bijvoorbeeld.

Broccoli is daarnaast ook super gezond: een bom van mineralen en vitamines, exact wat we nodig hebben in deze dorre maanden toch?! De smaak van broccoli is iets meer uitgesproken dan bloemkool, en dat vind ik persoonlijk wel heel fijn. Ik hoef je dan ook niet te vertellen hoe hij smaakt als je hem gaat verwerken in gerechten zoals deze: hemels!


De taart neemt iets meer tijd in beslag dan dat ik gewoon ben. Niet dat dit erg is, maar zoals ik eerder al zei, het is weer even aanpassen die seizoensverandering.

Uiteindelijk heb je niet al te veel voorbereiding nodig en eens de taart in de oven staat, kan je doen wat je wil! Het is namelijk zo dat deze taart best wel even de oven in moet. Ik zeg dit graag op voorhand want indien je er geen rekening mee houdt, kan je wel eens buikpijn krijgen van de honger en gaat dit gerecht ineens veel minder smaken. Dit zou zo een zonde zijn!

Haast je dus naar de winkel met je boodschappenlijst en maak deze taart. Je zal smullen, dat beloof ik je!


VOEDINGSWAARDEN PER PERSOON:

550 kcalorieën

48.9g koolhydraten

18g vetten

43.4g eiwitten


- -


Ingrediënten (2-3 personen):

- 1 broccoli

- 400g aardappelen

- 3 eieren

- 100g magere franse kwark

- 100g gerapste kaas (light)

- 125g kipfilet (voor op de boterham)

- kruiden: nootmuskaat, peper & zout

- vers teentje knoflook

Side:

- eikenbladsla melange

- kruidige yoghurtdressing (bijvoorbeeld deze)


--


ZO MAAK JE HET:

  1. Verwarm de oven voor op 200°C.

  2. Schil de aardappelen en leg ze voor een 15-tal minuten ondergedompeld in water. Zet ondertussen een kookpot met water op. Je kan er ook voor kiezen om de aardappelen te stomen in plaats van te koken: een nog gezondere keuze!

  3. Snijdt de aardappelen in schijfjes en kook ze voor 5 à 10 minuten in kokend water. Als de schijfjes doorprikbaar zijn, mogen ze van het vuur gehaald worden en zijn ze klaar voor gebruik in de taart.

  4. Ondertussen kan je ook alvast de broccoli koken. Snijdt de broccoli in kleine roosjes en kook hem voor een 5-tal minuutjes. Laat nadien goed uitlekken.

  5. Kluts de eieren en meng ze met de kwark en de helft van de kaas. Pers de knoflookteen en kruid met peper, nootmuskaat en zout.

  6. Neem een springvorm en gebruik bakpapier. Leg een deel van de aardappelpartjes verspreid over de bodem. Daarna een laagje van de broccoli gevolgd door de helft van het kippenwit. Schenk de helft van het eimengsel erover. Herhaal nu de volgende stappen en eindig met de restjes kaas om een krokant korstje te bekomen.

  7. Bak de taart voor 40 minuten in de oven.

  8. Tip: lekker met een salade als side gerecht om het warme met het frisse te kunnen afwisselen.




 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!

Love to hear from you !

Tisha x




211 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page