top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

BANANENNOTENBROOD

Updated: Feb 13, 2019

Het weekend staat weer voor de deur: de ideale moment om de keuken in te duiken en weer aan de slag te gaan met nieuwe receptuur voor healthy baksels.



Ik weet dat ik in herhaling val, maar ik ben en blijf een echte zoetekauw. Noem mij gerust de suikerkoningin, want ik kan heel moeilijk nee zeggen tegen alles wat zoet is. Inmiddels weet ik dat er heel wat suikervervangers zijn en hoeft die nee dus niet altijd te komen.

Maar het wordt wel lastig als je op het werk die suikerdip voelt opkomen en je hebt geen tussendoortje voorzien. Je wil dat verlangen het liefst vermijden, maar vaak doet het je alleen nog maar meer verlangen. Je beseft het misschien niet, maar we worden bijna continu blootgesteld aan lekkernijen en prikkels die met voedsel te maken hebben.

Ik laat me in een negatief moment wel eens verleiden door al dat lekkers dat op tafel staat. Achteraf beken ik dat dit geen goede keuze was. Jammer genoeg geven die 'snelle en slechte' suikers je achteraf haast altijd een minder goed gevoel. Hieronder geef ik jullie enkele basistips om met cravings om te gaan:

- Zet het uit je hoofd en vind afleiding; vaak werkt deze strategie niet. Stoppen met aan iets te denken doet enkel nog maar meer denken aan dit topic. Afleiding kan daarentegen wel helpen; ga een rondje lopen, zet rustgevende muziek op, doe aan yoga of probeer eens mindfulness.

- Sta stil bij je (honger)gevoel. Heeft je lichaam daadwerkelijk eten nodig? Honger wordt vaak verward met dorst. Een flink glas water en een time-out uit de keuken kunnen je gedachten al doen verzetten. Ook kunnen intensieve gevoelens van verdriet, stress of een tekort aan slaap je lichaam en hongergevoel uit balans brengen. Achterhalen waar het gevoel vandaan komt, kan je helpen gerichter met honger om te gaan.

- Voorkom dat je honger hebt: een gezonde levensstijl moet hoe dan ook leuk blijven. Gezond eten wil niet zeggen dat je jezelf moet uithongeren en alles moet ontzeggen. Plan voldoende eetmomenten en tussendoortjes in, eet de juiste voedingsstoffen en drink voldoende water.


Omdat ik mezelf ken, probeer ik in te spelen op die persoonlijke (suiker)behoefte. In een voorgaande blog over mijn voedingsgewoonten gaf ik al aan dat ik voorstander ben van een voedingspatroon met zowel hoofdmaaltijden als voldoende tussendoortjes. Voor die tussendoortjes reserveer ik gewoonlijk voldoende calorieën, omdat ik weet dat de behoefte aan koolhydraten vroeg of later op de dag zal komen. Koolhydraten heb je tenslotte nodig; ze zijn de belangrijkste bron van energie voor ons lichaam. Het loopt pas fout als je deze in te hoge mate consumeert of kiest voor bewerkte producten met veel toegevoegde suikers.


Ik probeer zelf creaties te bedenken met producten die van nature een goede bron van koolhydraten en vezels bevatten. Bananenbrood valt onder deze groep zeker terug te vinden. Je kan hier dan ook eindeloos mee variëren. Ik ben immers verzot op de smaak van banaan en het is echt verrassend hoeveel twists je aan deze healthy pleasure kan geven. Afhankelijk van welke (natuurlijke) zoetstof je gebruikt, welke noten & zaden, welke bloem, welke groenten / fruit je toevoegt, zal je op een andere smaak botsen. Let wel op; bananenbrood is hip en niet iedereen neemt bij het bereiden de gezondheidsfactor in overweging. Een plak van dit brood kan al flink wat calorieën bevatten, let dus op dat het geen guilty pleasure wordt.


Zelf ben ik al een lange tijd fan van bananenbrood. Het internet staat vol met recepten, maar eigen creaties zijn nog steeds het leukst. Ik bedacht inmiddels al 10-tallen recepten en deze kan je terugvinden op mijn Instagrampagina. Het lijkt me een goed idee mijn favorieten voor jullie te bundelen in een blogpost. Zal ik dit binnenkort even doen?

Naast de variëteit, kan je bananenbrood ook best lang bewaren (3 à 4-tal dagen). Bewaar het afgesloten of in de koelkast. Wisten jullie dat je het zelfs kan invriezen? Zo heb je op elk moment van de dag de perfecte traktatie voor jezelf voorhanden.


Voor nu laat ik jullie kennismaken met het bananennotenbrood dat ik vorig weekend klaarmaakte. Het is gemaakt met o.a. kokosmeel en pecannoten wat zorgt voor een vaste en smeuïge structuur. Dit viel wat mij betreft ongelooflijk goed in de smaak!






VOEDINGSWAARDEN PER PORTIE

(1/12 plak):

176 kcalorieën

9,3g vet

18,9 koolhydraten

4,2g eiwit








DIT HEB JE NODIG VOOR 1 BROOD (12 stukken):

- 200g speltmeel

- 100g kokosmeel

- 50g pecannoten

- 2 rijpe bananen

- 150g vanille kwark

- 150ml amandelmelk

- 1 tl bakpoeder

- 1 tl kaneel

- snuifje zout


- - -


ZO MAAK JE HET:

  1. Verwarm de oven voor op 180 °C.

  2. Meng het meel samen met het zout, de kaneel en het bakpoeder in een ruime kom.

  3. Neem een aparte schaal en prak hierin de bananen tot een egaal mengsel. Voeg nadien de melk en kwark toe.

  4. Breng nu alles samen en roer goed onder elkaar.

  5. Hak de noten grof en meng onder het beslag.

  6. Neem een rechthoekige cakevorm en smeer in met kokosolie of leg een bakpapier in de vorm.

  7. Giet het beslag in de vorm en zet in de oven voor 30-35 minuten.


 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!

Love to hear from you !


122 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page