top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

BANANENBROOD MET WORTEL EN KURKUMA

Wie mij vaak bezig ziet op Stories via Instagram, of mijn blog bezoekt, ziet dat ik regelmatig aan de slag ga in de keuken om weer iets nieuws te gaan bakken. 1 van die vele creaties, is bananenbrood. Heerlijk om vers bananenbrood in huis te hebben, maar ook om er mee te experimenteren.



Er staan al wat recepten op mijn blog, maar ik maak het nooit op dezelfde manier. Ik probeer altijd wat anders gewoon omdat het leuk is voor de ervaring, en er op die manier ook wat opgeraakt uit mijn voorraadkast. Je kan dus vast en zeker een bananenbroodje bakken met wat je standaard in huis hebt denk ik, als je wat improviseert. Voor wie hier nog vrij nieuw en groen in is, adviseer ik je dit bananenbroodje zeker eens te proberen: meteen gewaagd, maar wel een voltreffer. Met deze behoor je instant bij de 'bananen brood fan club'.


Ik vind het persoonlijk echt een misser wanneer bananenbrood of cake aan de droge kant is. De smaken mogen dan wel goed zitten, de textuur in je mond moet dat ook zijn.

Bij deze variant had ik een instant smile op mijn gezicht: zo lekker, smeuïg en dus totaal niet droog! Daarnaast zaten ook de smaken helemaal goed en daarom besloot ik dat dit 1 van de beste bananenbroodjes is dat ik ooit gemaakt heb! Ik ben dus vrij overtuigd dat bananenbroodliefhebbers dit baksel lekker zullen vinden, maar als bijkomende overtuiging geef ik nog mee dat ik het gemaakt heb met een nieuw meel dat ik zopas heb leren kennen van Sukrin: Fiberfin.

Het is een glutenvrij meel dat van nature vezelrijk is. Het blijft neutraal van ‍‍‍smaak maar zorgt dus voor een verhoogde vezelinname, wat goed is voor o.a. ‍‍‍‍‍onze spijsvertering en het zorgt voor een verzadigd gevoel na ons eten.

Je kan er ook hartige producten mee bakken, maar ik ging alvast aan de slag en maakte dit heerlijk toetje.



Smullen jullie mee? Check hieronder hoe je zelf aan de slag gaat.



 


Ingrediënten:

  • 3 overrijpe bananen

  • 150 gram wortelen (2 à 3 gemiddelde wortels, geraspt)

  • 150g gram havermeel

  • 25g kokosmeel

  • 25g fiberfin

  • 2 eieren

  • 100 g dadelstroop

  • 40g pecannoten

  • 2 tl kaneel

  • 1 el kurkuma

  • 1 tl gemberpoeder

  • 50g Sukrin Gold

  • 25g Sukrin karamelsiroop

  • Scheutje vanille extract

  • 2 theelepels baking soda

  • 1 scoop eiwitpoeder vanille

  • 30g rozijnen

Ps: Met mijn kortingscode TISHA15 krijg je 15% korting bij je Sukrin aankoop!



---


ZO MAAK JE HET:

  1. Verwarm de oven voor op 170 graden en laat de dadels 10 minuten weken in heet water

  2. Meng de banaan met de geweekte dadels en het vanille extract tot een geheel. Doe hier vervolgens de eieren bij en meng dit goed door elkaar.

  3. Voeg het meel en de gebruikte kruiden + bakpoeder toe aan je beslag. Daarna volgen de gehakte pecannoten en de geraspte wortel.

  4. Giet je mengsel in een met bakpapier bekleedde bakvorm en bak dit in 40-50 minuten in de oven.

  5. Na 40 minuten kan je best al eens een keertje checken met een satéstokje of het beslag al klaar is. Komt de satéstok er proper uit? Dan mag de oven af en mag het broodje afkoelen. Anders laat je hem nog voor 5 à 10 minuten in de oven staan.

  6. Laat 10 minuten staan alvorens je hem uit de bakvorm haalt en aansnijdt.



 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!

Love to hear from you !

Tisha x

161 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page