top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

ASIAN SPICED SCAMPI AVOCADO BOWL

HEAVEN, al bij de eerste hap. Dit is weer een topgerechtje, al zeg ik het zelf!



Ik probeer de laatste tijd voor jullie toch wat meer inspo te delen voor het avondeten. Ik begrijp dat dit voor velen de grootste uitdaging vormt. Sommige onder jullie moeten koken voor een heel gezin, en dat vraagt de nodige uitdaging. Wikken en wegen wat iedereen zal lusten en of je voor iedereen goed doet, .. ik ben blij dat ik voorlopig enkel met mezelf en mijn vriend rekening moet houden. En dat brengt me tot de uitspraak die mijn vriend over dit gerechtje maakte: "ik had gemakkelijk nog een portie van dit gelust!"

Ik hecht niet veel belang aan de mening van anderen, maar geluk rond een geslaagd gerecht delen is toch wel heel speciaal. Ik vond het daarom ook zo een fijn gevoel, dat ik zodra ik een gaatje had, meteen ben beginnen schrijven en editten aan dit recept.


In een eerdere post haalde ik al aan dat ik geen visfan ben. Ik lust weinig vis, maar ben wel altijd in voor scampi's. Ze hoeven niet veel werk (ik koop ze al gewassen, gepeld en ontdarmt), waardoor je tijd genoeg hebt om andere dingen uit te proberen in de keuken. Zo kwam ik op het idee dat ik de scampi's graag een jasje wilde geven. Je kent dat wel: zo van die tempura rolls met scampi van bij de sushi? Zoiets ja, maar ho, wat een werk.

Ik maakte het daarom iets gemakkelijker maar ging wel aan de slag met panko paneermeel. Uiteindelijk werd het iets helemaal anders, maar precies hoe het moest zijn: een extra krokante bite zorgt voor een zeer geslaagd maar simpel Aziatisch gerecht.

Ik deel daarom ook enthousiast deze nieuwe creatie met jullie. Volg de instructies onderaan en tover in no time deze bowl op tafel.


VOEDINGSWAARDEN PER PERSOON:

494 kcalorieën

62.6g koolhydraten

12.9g vetten

32.1g eiwitten


- -


Ingrediënten (2 personen):

- 250g scampi's

- 100g orzo

- 2 lente uitjes

- 100g eikenbladsla melange

- 1 avocado

- 30g panko broodkruim

- 2 el rode curry pasta

- een teentje look

- 2 eiwitten

Optioneel topping:

- zwarte sesamzaadjes

- mango-chili dressing


- -


ZO MAAK JE HET:

  1. Kook de orzo volgens de aanwijzingen op de verpakking.

  2. Doe de nodige voorbereidingen voor de scampi's. Indien deze al gebruiksklaar zijn: kruid ze met de gewenste kruiden. Ik gebruik steeds verse look, zwarte peper, kurkuma, currypoeder en chilivlokken.

  3. Voeg de eiwitten bij de scampi's en meng onder elkaar. Voeg nadien de panko toe. De panko zou nu gedeeltelijk aan de scampi's moeten kleven, maar zeker niet helemaal. Nu mag ook de currypasta toegevoegd worden.

  4. Giet de orzo af terwijl je de scampi's bakt in een pan met 1 el olijfolie. Ik gebruik hiervoor specifieke wokolie met gember en citroengras. Voeg voor de laatste minuut de gesneden lente uitjes toe.

  5. Gooi de orzo nog even in de pan met scampi's voor de resterende 2 minuutjes.

  6. Schep de salade in een kom en doe er wat van de dressing onder.

  7. Snijdt de avocado dwars door, ontpit hem en snijdt in grove blokjes.

  8. Verdeel de scampi en orzo over de kommetjes en tot slot de avocado.

  9. Voeg naar smaak nog extra currypasta en sesamzaadjes toe.



 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!

Love to hear from you !

Tisha x




343 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page