top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

APPLE CRUMBLE



Wie dacht dat crumbles typisch voor de winter waren, heeft het mis. De beste crumbles worden gemaakt in de lente, met o.a. appels van verse oogst en rabarber uit de eigen moestuin. Maak je klaar voor deze versie met Jonagold en pindakaas.


De lente is officieel nog niet gestart, maar we kunnen stilaan wel gaan hopen op wat beter en droger weer. Beter weer = meer tijd doorbrengen buiten, yay!

Ik heb geen groene vingers, maar ik kan er wel van genieten om buiten te zijn. Het werkt echt ontspannend om in de natuur bezig te zijn. Daarom ben ik van plan om in onze nieuwe tuin zeker een moestuintje te starten. Ik zie het heel basic, en dan vooral met verse kruiden en gemakkelijk te kweken groenten. Ik ben geen expert, maar als ik over mijn droomhuis dagdroom, wil ik misschien in die idyllische tuin wel een appelboom of twee.

Wie is er nu niet groot gebracht met een appel uit het vuistje?


Met een friszure appel kan je me dus altijd blij maken. Bovendien worden in deze periode volop appels verkocht die gekweekt zijn op eigen bodem. Het zou je verwonderen hoeveel appelsoorten er inmiddels al zijn; je hebt er zelf eentje dat genoemd is naar ons klein landje, namelijk 'de Belgica'. De Jonagold en Granny Smith blijven mijn favoriet.

Appels zijn vooral een belangrijke leverancier van vezels en antioxidanten. De antioxidanten in deze vrucht zorgen er zelfs voor dat ze ons beschermen tegen diabetes. Andere onderzoeken kwamen tot het besluit dat ze ook een belangrijke rol spelen in het al dan niet tot uiting komen van longziekten, hart- en vaatziekten en zelfs astma. De appel is bij de meeste mensen geliefd en dat is goed want deze vrucht komt onze gezondheid dus op alle manieren ten goede.



Crumble of baked oatmeal?

Ik koos deze keer om een crumble te maken, maar een andere lekkere variant met haver is namelijk gebakken havermout. Gebakken havermout heeft meer weg van de traditionele havermoutpap, gezien het vaak gemaakt wordt met melk en/of eieren. Het geheel wordt dan in de oven gestopt in plaats van het op te warmen in de microgolfoven of in een steelpannetje.

Bij een crumble worden vaak ook vruchten toegevoegd net zoals bij de gebakken havermoutpap, alleen heeft het recept van de crumble meer iets weg van de ingrediënten die gebruikt worden bij een basic granola. De ongezonde versie is gemaakt met suiker en boter, waar ik natuurlijke zoetstoffen en smaakmakers gebruik.

Op beide gerechten zijn veel variaties mogelijk. Ga je gang zou ik zo zeggen en probeer het gewoon een keertje uit.



Ingrediënten (voor 2 pers):

- 100g havervlokken

- 50g appelmoes, 0% suiker toegevoegd

- 25g honing

- 1 appel

- 1 el pindakaaspoeder

- 1 el homemade pindakaas

- 1 tl kaneel

Topping:

- extra pindakaas

- yoghurt


- -


ZO MAAK JE HET:

1. Schil de appel en snijd in blokjes. 2. Meng alle ingrediënten onder elkaar.

3. Neem een overbestedinge schaal en schep de crumble hier vervolgens in. 4. Zet voor 20-25min in de oven op 170 graden. let op: de ene oven is gevoeliger als de andere, neem daarom regelmatig een kijkje om te voorkomen dat de crumble aanbakt. 5. tip: lekker met yoghurt, rozijnen, extra honing of pindakaas.




 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!

Love to hear from you !




171 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page