top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

5x BAGELS

Hoewel ik nog nooit in Amerika ben geweest, val ik als een blok voor de New Yorkse populaire snack. Het mag ook wel eens wat anders zijn dan een ordinaire boterham.



 

Al kennis gemaakt met deze 'hartige donut'?

Alleszins dat is het enige wat ze met elkaar gemeen hebben. De bagel lijkt qua smaak absoluut niet op een donut. De bereidingswijze is anders, maar ook de ingrediëntenlijst bevat opmerkelijk veel verschillen. Een bagel wordt gekookt en nadien gebakken in de oven. Een donut wordt gefrituurd en is eigenlijk meer een dessert. Calorieën? Verbazend genoeg wint de donut met suikerglazuur van een basic bagel (zonder beleg). In detail bekeken wil dit niet zeggen dat een donut ook gezonder is. Calorieën vertellen niet alles en mogen niet de enige bepalende factor zijn in het categoriseren van gezond versus ongezond.

Een bagel is zo goed als vetvrij, bevat weinig suiker en is rijk aan eiwitten. Daar waar een donut meer een guilty pleasure is, kan de bagel dienen als basis voor ontbijt-, lunch- en dinnerideeën. De bagel wordt dan belegd wat de caloriewaarden nog extra doet stijgen. Afhankelijk van de keuzes die je hierin maakt, wordt je bagel hopelijk een gezonde lekkernij en kan je er ongestoord en zorgeloos van genieten.



Ondertussen zijn er al heel wat bagelshops gevestigd in Nederland en België. Het lijkt er op dat de supermarkten deze trend niet volgen, want slechts in uitzonderlijke gevallen vind je bagels in de winkelrekken terug. Als hij te verkrijgen is, dan in de klassieke witte variant. Eens om de zoveel tijd wanneer de winkelketen Lidl weer een Amerikaanse week organiseert, sla ik enkele pakken bagels in van het merk Mcennedy. Ze zitten per 3 verpakt en zijn hartstikke goedkoop. Ze zijn geschikt om in te vriezen en dat geeft mij de gelegenheid ze regelmatig op de menukaart te zetten.

Ik heb enkele van mijn inspiraties gebundeld in deze post. Je kan de uitwerking ervan hieronder terugvinden.


Veel bagelplezier!

 


1) BAGEL MET MUHAMMARA, KIPSPIESJES EN GEROOSTERDE PAPRIKA

Deze spread moet je écht geproefd hebben, hij is mijn lievelings!



Bereiding:

Bak de vijfgranenbagel in de oven volgens de instructies op de verpakking. Rooster wat gemengde paprika's in een grillpan. Verwarm de kipspiesjes. Ontpit de granaatappel. Besmeer 1 zijde met de muhammaraspread van Maza , beleg met rucola, de paprika, granaatappel en als laatste de kipspiesjes.


2) BAGEL MET HAM, COTTAGE CHEESE, AVOCADO & SPIEGELEI

Als ik echt moet kiezen? Dan geniet deze mijn voorkeur!


Bereiding:

Bak een witte sesambagel in de oven volgens de instructies van de verpakking. Snijdt de avocado in blokjes. Meng wat creamcheese met grove peper & zout. Bak een spiegelei.

Beleg de bagel met ijsbergsla, de creamcheese, yorkham, stukjes avocado en als laatste het spiegelei.


3) BAGEL MET GEROOSTERDE POMPOEN, FETA KAAS EN SPEK

Eigenlijk een hele simpele en ideaal als lunch. Lekker voedzaam en heerlijk rokerig door het spek en de feta.




Bereiding:

Bak de bagel volgens de aanwijzingen op de verpakking. Rooster enkele stukjes pompoen besprenkeld met kruiden en een beetje olijfolie in de oven op 200 graden voor ongeveer 15 minuten. Bak ondertussen het kalkoenspek. Beleg de bagel met wat rucola, het spek, de pompoen en verkruimel er wat feta over.


4) FRENCH TOAST BAGEL MET YOGHURT EN FRUIT

Bagels voor ontbijt! Start de dag met deze zoete bagel, eens wat anders dan de hartige creaties die je in de meeste zaakjes vindt.


Bereiding:

Bak een meergranenbagel in de oven volgens de instructies op de verpakking. Kluts een rauw ei in een ruime diepe kom. Meng met 1 el stevia zoetstof. In een andere kom schenk je 90 ml ongezoete amandelmelk. Meng met een snuifje kaneel. Doe wat kokosolie in een koekenpan en laat het verhitten. Snijdt de bagel doormidden en drop de helften afzonderlijk eerst in het eimengsel, vervolgens in het melkmengsel. Bak daarna de bagelhelften goudbruin aan beide zijden. Beleg ze met Griekse yoghurt, stukjes kiwi en banaan, en een drizzel pindakaas. Werk af met nog wat extra kaneel.

5) PEPERONI PIZZA BAGEL

Geïnspireerd op een gerecht dat ik in een zakje in 'S Hertogenbosch op de kaart zag staan; namelijk een pizza bagel. Dit maakte mij zo nieuwsgierig dat ik hem uitprobeerde. Zo verrast was ik dat het me is bijgebleven. Vandaar mijn eigen creatie: de Italiaanse pizza bagel!



Bereiding:

Bak de bagels volgens de instructies op de verpakking. Ondertussen mogen de champignons gebakken worden in wat olijfolie. De chorizo snijdt je in stukjes en bak je krokant in een andere pan. Hiervoor is geen vetstof nodig. Laat de chorizo uitlekken op kuikenpapier. Snijdt de bagels doormidden en beleg elke helft. Smeer ze in met tomatenpuree en kruid met Italiaanse kruiden. Nadien volgt de mozzarella kaas, de gebakken champignons en chorizo en wordt het geheel afgewerkt met wat verse blaadjes basilicum. Nog enkele minuten grillen op 200 graden en genieten maar! Optioneel: voeg enkele blaadjes rucola toe.



 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!

Love to hear from you !

235 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page