top of page
  • Writer's picturebreakfastspices

5x DE LEKKERSTE SANDWICH

Ze zeggen wel eens dat brood een dikmaker is, toch eet het merendeel van de bevolking dagelijks brood. Is brood gezond of hoe zit dat precies?


Verschillende voedingsdeskundigen, diëtisten of foodbloggers delen hun uitgesproken mening over brood zonder daarbij sceptisch of voorzichtig te zijn. Het wordt misschien wel eens tijd dat we brood onderwerpen aan een grondige inspectie, maar dat is niet aan mij besteed. Ik vond het vooral interessant te kijken welke broodvariant wordt beschouwd als de gezondste onder alle soorten, vormen en varianten.


Als we het over brood hebben, dan wordt vooral het hoog koolhydraatgehalte in vraag gesteld. Wie wil vermageren, schrapt drastisch het aantal koolhydraten en hoopt op snel resultaat. Men vergeet daarbij dat koolhydraten nog steeds een belangrijke energieleverancier zijn voor ons lichaam, en we het dus zeker dagelijks nodig hebben. Er kan wel een onderscheid gemaakt worden in het soort koolhydraten; dit gaat onder andere over de samenstelling, wat op zijn beurt dan weer belangrijk is voor het verteringsproces. De goede koolhydraten zijn die koolhydraten die complex zijn in samenstelling en vervolgens zorgen voor een lange afgifte van energie én een langere verzadiging. Als we deze kleine theorie toepassen op brood dan kan je al raden welke varianten drager zijn van de 'goede' en welke van de 'slechte' koolhydraten.


Volkorenproducten en volle graanproducten krijgen steeds de voorkeur omdat zij grotendeels zijn opgebouwd uit dat type complexe koolhydraten (meer vezels, mineralen en vitaminen). Daarnaast kent deze broodsoort een laag vetpercentage van de onverzadigde variant. Ook rogge-, haver- en meergranenbrood vallen hieronder. De kleur van het brood maakt niet uit, of de toevoeging van noten, pitten of zaden, wel uit welk soort graan het brood gemaakt is.


Wat dan met koolhydraatarm brood? Mensen die drastisch willen vermageren zijn vaak als de dood voor het resoluut schrappen van brood in hun eetpatroon, net omdat ze dat heel hun leven gewend zijn geweest. Koolhydraatarm brood kan dan een goede vervanger zijn. In sommige winkelketens staat koolhydraatarm brood ook wel gelijk aan eiwitrijk brood. Vaak bevat het brood meer dan 30% minder koolhydraten en is het rijk aan eiwitten. Ik kocht het inmiddels bij verschillende supermarkten en de smaak kan erg variëren. Momenteel geniet het koolhydraat-verlaagd volkoren brood van Albert Heijn mijn voorkeur. Ik vind de smaak prima, zelfs een beetje aan de zoete kant. Ik heb van dit brood altijd enkele sneetjes voorhanden in de vriezer, handig voor als je andere gezinsleden nog wel ander brood eten.


Ondanks ik bewust bezig ben met mijn koolhydraat-inname te beperken, eet ik nog wel voldoende graanproducten en ben ik ook nog steeds fan van broodmaaltijden. Zo een fan, dat ik hieronder enkele van mijn favoriete belegde boterhammen met jullie deel.



Welke geniet jouw voorkeur?


 

1) FJÖRDBROOD MET LINZENSPREAD & KIPPENWIT

Fjördbrood valt zeker niet in alle bakkers te vinden. Het wordt vaak gemaakt uit verschillende granen, zaden en pitten en wordt bestempeld als koolhydraatarm brood. Het bevat extra vezels en is eiwitrijk. De smaak van dit brood is misschien wel mijn lievelings!


Besmeer een sneetje brood met de linzenspread tomaat-chili van Zonnatura. Vervolgens een handje gemengde jonge sla rucola melange en wat geraspte wortel. Kruid met wat peper en zout. Sluit af met mager kippenwit broodbeleg.


2) WALDKORNBOTERHAM MET FOREL & APPEL

Ik kocht laatst de kruidenmix 'mustard & dille' van Oil & Vinegar. In een handomdraai een super lekkere dressing die perfect past bij een stukje verse vis en een friszure appel.

Maak de dressing: 1 el kruidenmix met 2 el warm water + 1 el Griekse yoghurt + 1 el Calvé light mayonaise. Snijdt 1 jonagold appel in plakjes. Verdeel wat ijsbergsla over het brood en beleg met gerookte forel, daarna de dressing, stukjes appel en begin opnieuw. Ik voegde last minute nog wat avocado stukjes toe; de finishing touch!



3) VOLKOREN VLOERBROOD MET AVOCADO-EIERSALADE & GEGRILDE KIP

Vind jij verse eiersalade ook zo lekker? Dan moet je deze variant zeker eens proberen. Smeuïg, romig en heerlijk in combinatie met het toegevoegd sesam- maïs en maanzaad van het vloerbrood.

Voor de avocado-eiersalade (2 personen): kook 3 eieren voor ca. 7 à 8 minuten. Laat ze schrikken en zet apart om ze even later te pellen en met een vork fijn te prakken. Voeg hieraan verse bieslook en platte peterselie toe, zout, peper & wat currypoeder. In een aparte kom prak je 2 baby avocado's om ze later bij de eieren toe te voegen. Meng hieronder 2 el Calvé light mayonaise en kruid bij naar smaak. Lekker met botersla en gerookte kipfilet.



4) ZUURDESEMBROOD MET BRIE & SPEK

Persoonlijk één van mijn favoriete broden. Je vindt het ook niet in elke bakker, maar toevallig is het (af en toe / op bestelling) te verkrijgen bij een bakker bij mij om de hoek. Je kan niet missen met deze eiwitrijke briesandwich gezoet met zelfgemaakte balsamico-dadelstroop.

Bak kalkoenspek en laat het uitlekken. Beleg de boterham met een handje rucola melange en baby spinazie mix, het kalkoenspek en stukjes brie. Meng 1 el dadelstroop** met een scheutje balsamico azijn. Verdeel dit over het spek en de brie. Werk af met extra balsamico druppels en een handje cashewnoten.


**dadelstroop: dit is eenvoudig zelf te maken door simpelweg 250g gedroogde dadels te mengen met 300ml warm water. Laat de dadels even weken alvorens ze te blenden, zo worden ze zachter en heeft je blender minder werk (/schade). Het blijft ongeveer 1 week goed in de koelkast. Je kan het ook in verschillende zoete gerechten gebruiken zoals cake, granola of door je havermout!


Je kan het ook verpakt kopen in sommige winkelketens.


5) TOSCAANS VOLKORENBROOD MET SPICY TOMAAT, CHORIZO & KAAS

Ik had zo een zin in Toscaans brood maar vond het nergens in de rekken, dus kocht ik zelf een broodbakmix en ging aan de slag. De bakmix is een mix van spelt en volkoren brood. Ik voegde hieraan flink wat Italiaanse kruiden toe waaronder: basilicum, oregano, jasmijn, tijm, peterselie, ...


Beleg het brood met de Zonnatura groentespread spicy tomaat en een plakje jong belegen (light) kaas. Laat dit even roosteren in de oven zodat de kaas langzaam smelt. Bak de chorizo (30g/persoon) krokant en laat uitlekken op keukenpapier. Hak wat zongedroogde tomaten in stukjes. Beleg de boterham met rucola, chorizo en de tomaten. Werk af met zwarte peper.



 

Are you hungry yet?

Heb je zin gekregen dit receptje zelf uit te proberen?

Hart dan zeker deze blog, laat een reactie na en vertel me wat je er van vindt!

Love to hear from you !

86 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page